| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak są zbudowane zawory w wysilonych silnikach?

Jak są zbudowane zawory w wysilonych silnikach?

Zawory w silnikach samochodowych pracują w bardzo ciężkich warunkach, głównie ze względu na bardzo wysoką temperaturę oraz na dużą częstotliwość udarów mechanicznych, spowodowanych uderzaniem grzybka zaworu w przylgnię.

Zwłaszcza zawory wylotowe są bardzo mocno obciążone termiczne, a ich temperatura dochodzi do około 800 stopni Celsjusza w silnikach wysokoprężnych, oraz do 850 stopni w silnikach z zapłonem iskrowym. Temperatura zaworów dolotowych jest o około 300 stopni niższa. Aby wytrzymać tak duże obciążenia, zawory muszą być wykonane ze specjalnych gatunków stali.

Zobacz również: Jak rozpoznać spalanie stukowe?

W silnikach o małych obciążeniach termicznych stosuje zawory ze stali ferrytycznych. W silnikach bardziej obciążonych zawory są wykonywane ze stali astenicznych. Dodatkowo, dla zwiększenia trwałości przylgni zaworów wylotowych stosuje się napawanie na jej powierzchnię warstwy stellitu o grubości około 1,5 mm. Stellit jest stopem kobaltu, chromu i wolframu.

Aby częściowo ułatwić odprowadzenie tak dużych ilości ciepła i ochłodzić zawory, stosuje się w najbardziej wysilonych silnikach wypełnienie ich trzonków sodem. Ślepo zakończony obustronnie otwór przewiercony osiowo w trzonku wypełnia się do połowy metalicznym sodem, który topi się już przy temperaturze około 100 stopni i pod postacią cieczy swobodnie przepływa w zaworze w wyniku jego ruchów.

Zobacz również: Jak rozpoznać uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?

Sód przenosi bardzo dużo ciepła, pobranego z talerzyka zaworu, do jego trzonka. Dzięki temu w niektórych przypadkach temperatura najbardziej rozgrzanych części zaworu spada nawet o 80 do 120 stopni. W ten sposób zwiększa się dość istotnie zarówno wytrzymałość jak i trwałość zaworu. Jedynym mankamentem jest znacznie większa średnica jego trzonka w stosunku do zaworu bez wewnętrznego chłodzenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ofiara

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »