| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak rozpoznać spalanie stukowe?

Jak rozpoznać spalanie stukowe?

Spalanie detonacyjne, zwane w technice spalaniem stukowym, jest jednym z ważniejszych powodów poważnych uszkodzeń silnika, dlatego należy mu przeciwdziałać wszelkimi sposobami. Aby było to skuteczne, trzeba poznać przyczyny i objawy zjawiska spalania stukowego.

Spalanie detonacyjne, zwane w technice spalaniem stukowym, jest jednym z ważniejszych powodów poważnych uszkodzeń silnika, dlatego należy spalaniu stukowemu przeciwdziałać wszelkimi sposobami. Aby było to skuteczne, trzeba poznać przyczyny i objawy tego zjawiska.

Główną przyczyną spalania stukowego jest zbyt niska liczba oktanowa użytego paliwa. Benzyna silnikowa zawiera wiele różnych dodatków, których zadaniem jest, między innymi, zapobiegać samozapłonowi w cylindrach, spowodowanemu panującą w nich wysoką temperaturą i ciśnieniem po zakończeniu suwu sprężania. Istnieje jeszcze trzecia przyczyna samozapłonów.

Zobacz też: Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

Jest to żarzenie się różnych elementów w komorach spalania cylindrów. Zwykle są to elektrody źle dobranych świec zapłonowych lub nagaru, nagromadzonego na ściankach komory spalania i denku tłoka. Zjawisko samozapłonu spowodowanego katalitycznym i termicznym oddziaływaniem nagaru nie jest w pełni poznane, trudno więc mówić o sposobach doraźnego przeciwstawiania się mu. Samozapłonom sprzyja również zbyt duży kąt wyprzedzenia zapłonu a także jazda ze zbyt ubogą mieszanką paliwowo-powietrzną.

Spalanie stukowe występuje także w silnikach z zapłonem samoczynnym, czyli wysokoprężnych (Dieslach). Wpływ kierowcy na jego powstawanie jest żaden, tak więc użytkownik samochodu nie ma możliwości skutecznego przeciwdziałania podobnym problemom. Wynikają one ze zbyt intensywnego odparowywania paliwa w komorze spalania przed momentem zapłonu.

Zobacz również: Jak sprawdzić stan rozrządu?

Spalaniu stukowemu towarzyszą łatwo rozpoznawalne objawy:

  • charakterystyczny, powtarzający się z dość dużą częstotliwością stuk, przypominający lekko wygłuszony odgłos uderzania kulek metalowych o metalową płytę;
  • przegrzewanie się elementów w komorach spalania cylindrów, co objawia się bardzo jasnym nalotem na elektrodach świec, pomimo ich prawidłowej ciepłoty;
  • znaczna ilość sadzy w spalinach, co powoduje ich ciemniejszą barwę, przypominającą barwę spalin silnika wysokoprężnego, oraz osadzanie się ich w rurze wydechowej, zwłaszcza w jej wylocie.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Kłosińska-Pyka

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »