| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?


Gaźnikowy układ dostarczania do silnik mieszanki paliwowo-powietrznej ma wiele wad. Często nie zapewnia właściwego składu mieszanki,a także zdarza się, że nie zapewnia dostarczania jednakowej ilości paliwa do poszczególnych cylindrów.

Cylindry, odleglejsze od gaźnika pracują z mniejszą ilością mieszanki, niż te znajdujące się tuż przy nim. Aby tego uniknąć można zastosować rząd gaźników, po jednym na każdy cylinder lub na dwa sąsiadujące. Podniosłoby to znacznie koszt eksploatacji silnika, a na dodatek stwarzałoby spore trudności w poprawnym wyregulowaniu każdego z nich. Dlatego przed mniej więcej 70 laty znaleziono inne, lepsze rozwiązanie tego problemu. Było nim zastosowanie zasilania wtryskowego, niezależnego dla każdego z cylindrów. Wtrysk paliwa w silnikach z zapłonem iskrowym znalazł zastosowanie w samochodach sportowych i w silnikach o specjalnym przeznaczeniu, zwykle wytwarzanych w krótkich seriach. Popularne samochody nadal przez kilka dziesięcioleci miały w silnikach gaźniki, głównie z uwagi na duży koszt urządzeń wtryskowych.

Zobacz również:  Jak wymienić poduszki silnika?

Mniej więcej 30 lat temu, kiedy bardzo zaostrzyły się wymagania, dotyczące czystości spalin, wymusiły one na konstruktorach tworzenie coraz doskonalszych, a przez to coraz droższych gaźników. Wtedy właśnie przypomniano sobie o wtrysku paliwa. Jak się okazało, koszt urządzeń z nim związanych stał się porównywalny z ceną nowoczesnych gaźników, a zyski wynikające z jego zastosowania niwelowały z naddatkiem niewielką różnicę w cenie. W silnikach, zasilanych wtryskowo napełnienie cylindrów reguluje, podobnie jak w zasilanych gaźnikowo, przepustnica, którą kierowca steruje za pomocą pedału przyspieszenia. Dawka paliwa, konieczna do pracy silnika, jest odmierzana w urządzeniu wtryskowym i dostarczana z niego pod odpowiednim ciśnieniem i w odpowiednim momencie do wtryskiwaczy.

Wtryskiwacze mogą być umieszczone albo w głowicy silnika, gdzie wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania, albo w kanałach dolotowych do poszczególnych cylindrów (tuż przed zaworami ssącymi), albo w kolektorze ssącym w pewnej odległości od zaworów. Urządzenie wtryskowe steruje ilością paliwa, dostarczaną do wtryskiwaczy dzięki sygnałom ze specjalnych czujników, informujących o wielkości przepływu powietrza w kanałach dolotowych, albo o kącie uchylenia przepustnicy lub o podciśnieniu, panującym w danym momencie w przewodzie dolotowym. Po odpowiednim przetworzeniu sygnałów urządzenie wtryskowe dozuje w sposób bardzo precyzyjny dawkę paliwa i podaje ją pod ciśnieniem do właściwego wtryskiwacza.

Zobacz również: Jak naprawić rozrusznik?

Wtrysk paliwa może odbywać się albo w sposób ciągły do kolektora ssącego lub kanałów dolotowych przed zaworami ssącymi, albo okresowo w obu przypadkach lub bezpośrednio do komory spalania w cylindrze. Powyższy opis jest z konieczności bardzo uproszczony i ma na celu jedynie przybliżenie kierowcy zasady funkcjonowania wtrysku paliwa w silniku benzynowym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »