| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak działa turbodoładowanie?

Jak działa turbodoładowanie?

Układ turbodoładowania zwiększa osiągi silnika. Dlaczego? Bowiem moc silnika spalinowego zależy tylko od dwóch czynników: od natężenia wytwarzania ciepła w jego cylindrach i od sprawności zamieniania tego ciepła na pracę mechaniczną.

Turbodoładowanie - dlaczego warto je mieć?

Natężenie wytwarzania ciepła można dość swobodnie regulować w dużych granicach (przyspieszanie, obroty maksymalne, zmniejszanie obrotów, bieg jałowy). Natomiast zwiększanie sprawności silnika jest ograniczone wieloma czynnikami, co powoduje, że nie należy oczekiwać wyraźnego zwiększania jego mocy w ten sposób. Zwiększanie natężania wydzielania ciepła w silniku spalinowym można uzyskać albo przez zwiększanie jego pojemności skokowej, albo przez zwiększenie częstotliwości zapłonów, czyli zwiększenie liczby jego obrotów w jednostce czasu. Albo zwiększając sprawność napełniania cylindrów świeżymi porcjami powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej. To ostatnie realizowane jest w procesie doładowania silnika, czyli zasilania go wstępnie sprężonym powietrzem.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Istnieją trzy podstawowe sposoby doładowania silnika:

  1. sprężarka z napędem mechanicznym (z wału silnika);
  2. turbosprężarka, zasilana energią gazów spalinowych, opuszczających silnik;
  3. system Comprex, polegający na bezpośrednim wykorzystaniu energii spalin do sprężania powietrza bez udziału elementów mechanicznych (sprężarki).

Najpopularniejszy i zarazem najwygodniejszy sposób doładowania silnika spalinowego polega na zastosowaniu turbosprężarki. Są różne rodzaje sprężarek, z których tzw. promieniowe odznaczają się największą sprawnością. Spaliny, które je napędzają, przepływają mniej więcej wzdłuż promienia jej wirnika, powodując jego rotację, a tym samym rotację wirnika turbiny, sprężającego powietrze.

Zastosowanie turbosprężarki w silniku spalinowym powoduje znaczny wzrost jego mocy, dochodzący nawet do 50%. Opór przepływu, jaki wirnik sprężarki stawia spalinom jest niewielki, znacznie mniejszy, niż opór stawiany przez zwykły typowy tłumik wydechu. Ponieważ w turbinie sprężarki następuje wstępne rozprężenie spalin, możliwe jest stosowanie tłumików o małych oporach przepływu. Dzięki temu opróżnianie cylindrów ze spalin jest znacznie łatwiejsze niż w silnikach bez turbosprężarek. W pewnym stopniu zastosowanie turbosprężarki wpływa na zmniejszenie hałaśliwości silnika.

Zobacz również: Jak zabezpieczyć silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi?

Doładowanie silników z zapłonem samoczynnym (Diesla) nie jest procesem technicznie tak trudnym, jak doładowanie silników o zapłonie iskrowym. W ich przypadku spaliny mają znacznie wyższą temperaturę w chwili opuszczania cylindrów i aby nie powodować szybkiego zużywania wirnika sprężarki muszą być wstępnie schłodzone.Co gorsza, w układzie wydechowym takiego silnika zbiera się często nie spalone paliwo i gdy nastąpi jego zapłon od gorących spalin, objawiający się tzw. wystrzałem w tłumik, może spowodować uszkodzenia turbiny. Dlatego konieczne jest stosowanie specjalnych zabezpieczeń, nie spotykanych w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »