| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak zmniejszyć zużycie większości elementów silników samochodowych?

Jak zmniejszyć zużycie większości elementów silników samochodowych?


Podczas eksploatacji nowoczesnych samochodów bardzo często zapominamy o podstawowych prawach techniki i fizyki. A dotyczą one także nowoczesnych i dopracowanych konstrukcji.

Dziś mało kto pamięta o docieraniu silników. Kupując nowy samochód, ufamy że producent tak dobrze dopasował wszystkie części, że od razu można je poddać pełnym obciążeniom. Tymczasem, każda bez wyjątku, maszyna musi się dotrzeć, a proces ten jest długotrwały. Oczywiście nie ma żadnej potrzeby, aby docieranie prowadzić starymi metodami, obciążając silnik najwyżej w 50%, pilnując maksymalnej dopuszczalnej w tym okresie prędkości, wymieniając często olej itd.

Nie zaszkodzi jednak, aby pierwszy tysiąc kilometrów pokonać spokojnie, bez gwałtownych przyspieszeń i bez pracy silnika powyżej obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Niektórzy producenci zalecają taką spokojną jazdę w początkowym okresie eksploatacji samochodu, nie nazywając jej jednak „docieraniem”.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Bardzo ważnym czynnikiem, wpływającym na zużycie silnika, jest jego temperatura. Silnik spalinowy, jak każda maszyna cieplna, wymaga dla swojej niezakłóconej pracy tzw. równowagi termicznej. Ta występuje dopiero, gdy większość jego podzespołów osiągnie temperaturą powyżej 65 – 70 stopni Celsjusza. Rozgrzanie silnika przed poddaniem go obciążeniom jest więc dla jego trwałości bardzo korzystne. A co ciekawe – w większości przypadków dość wyraźnie ogranicza zużycie paliwa. Dotyczy to zwłaszcza silników wysokoprężnych, gdzie poprawne, dokładne spalanie paliwa następuje dopiero wówczas, gdy temperatura w komorach spalania osiągnie właściwy poziom.

W przypadku silników małych, stosowanych w samochodach osobowych, czas rozgrzewania silnika wysokoprężnego wynosi, w zależności od temperatury otoczenia, od kilku do nawet kilkunastu minut. Ruszanie podczas mrozów z dopiero co uruchomionym silnikiem kończy się często jego zgaśnięciem, a więc potrzebą ponownego rozruchu – co skraca żywotność rozrusznika i niepotrzebnie rozładowuje akumulator.

Zobacz również: Jak zlokalizować i usunąć podejrzane stuki w komorze silnika?

Benzynowy silnik również warto rozgrzać przed ruszeniem. Obracający się wał silnika poprzez sprzęgło rozrusza mechanizmy skrzyni biegów, wywoła cyrkulację znajdującego się w niej oleju, przez co rozgrzeje go nieco i rozrzedzi, co z kolei spowoduje, że do ruszenia z miejsca będzie potrzebna mniejsza moc, niż w przypadku zimnego silnika i wypełnionej gęstym, zimnym olejem skrzyni biegów.

Elementy silników spalinowych wykonywane są z różnych metali, a te posiadają różne współczynniki rozszerzalności cieplnej. Ich wymiary są tak dobrane, aby idealnie do siebie pasowały dopiero w temperaturze roboczej, czyli około 80 stopni Celsjusza. To kolejny i zarazem jeden z najważniejszych argumentów w toczącej się od kilkudziesięciu lat dyskusji, czy lepiej jest ruszać samochodem zaraz po uruchomieniu silnika, czy dopiero, gdy jego temperatura zacznie się zbliżać do eksploatacyjnej.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Podczas eksploatacji samochodu często zapominamy o podstawowych prawach techniki i fizyki.Fot. Dacia
Podczas eksploatacji samochodu często zapominamy o podstawowych prawach techniki i fizyki.Fot. Dacia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »