REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Jakubowski Ryszard
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

REKLAMA

REKLAMA

Stopień zużycia skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego można sprawdzić nawet w domowych warunkach.

Przyczyną zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego jest zarówno mnogość elementów współpracujących, które mogą wydawać różne dźwięki, jak i całkowity brak dostępu do nich bez zdjęcia ich obudów. W skrzyniach biegów zużyciu ulegają zarówno łożyska, dzięki którym obracają się ich wałki, zęby kół zębatych, przeguby łączące poszczególne elementy, synchronizatory, jak i wielokliny oraz wielowypusty.

REKLAMA

W miarę naturalnego zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego rośnie sumaryczny luz, jaki można wykryć pomiędzy wałem korbowym silnika a napędzanymi kołami. Na luz ten składają się także luzy w przegubach napędowych lub tzw. krzyżakach (przegubach krzyżakowych) wału napędowego, luzy mechanizmu różnicowego i półosiek, napędzających koła.

Zobacz również: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

REKLAMA

Istnienie tego luzu można łatwo stwierdzić, podnosząc samochód tak, aby jedno z kół napędzanych całkowicie utraciło kontakt z nawierzchnią. Trzeba pamiętać przy tym, aby odpowiednio podeprzeć samochód, gdyż może on w każdej chwili zsunąć się z podnośnika, raniąc pracującego przy nim kierowcę. Po włączeniu dowolnego biegu należy obracać uniesionym kołem do przodu i do tyłu, aż do wyczucia wyraźnego „twardego” oporu. Im mniejsza jest odległość pomiędzy miejscami oporu przy obracaniu kołem do przodu i do tyłu, tym mniejszy jest sumaryczny luz całego układu napędowego. Zmieniając biegi można wykryć luz towarzyszący każdemu z nich.

Przy tej metodzie najłatwiej jest wykryć luz w skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, istniejący w przegubach napędowych w samochodach z przednim napędem. Początkowo koło obraca się bardzo lekko, pokonując jedynie opory własnych łożysk. W pewnym momencie da się wyczuć wyraźne uderzenie dwóch części metalowych, opór się zwiększy i jednocześnie zacznie się obracać półośka, a wraz z nią koła zębate mechanizmu różnicowego i skrzyni biegów. W przypadku tylnego napędu pierwszy wyczuwalny opór nastąpi, gdy zaczną pracować koła zębate mechanizmu różnicowego, drugi – z chwilą gdy zacznie pracować skrzynia biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jeżeli obrót koła pomiędzy obydwoma skrajnymi „twardymi” oporami będzie niewielki, liczący kilka do kilkunastu stopni, nie ma większych powodów do niepokoju, choć przydatne będzie dokładniejsze zdiagnozowanie jego przyczyn w odpowiednio wyposażonej stacji obsługi. Zwykle prawie całą winą za jego istnienie można obciążyć przeguby napędowe lub krzyżaki wału napędowego.

Gdy luz ten okaże się większy od 30 stopni, czyli od około 15 cm, mierzonych na obwodzie felgi trzynastocalowej lub 20 cm przy feldze piętnastocalowej, konieczne jest szybkie znalezienie jego przyczyny i jej usunięcie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie może rozpaść się przegub napędowy lub krzyżak wału napędowego, choć przyczyna może tkwić gdzie indziej, np. w nadmiernym zużyciu wieloklinów i wielowypustów, kamieni półosiek itp.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA