| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Skrzynie biegów i mechanizmy różnicowe zabudowane w tylnych mostach pojazdów zużywają się znacznie wolniej, niż silniki.

Przyczynia się do tego między innymi ich temperatura pracy, niższa niż silnika, oraz brak produktów spalania, posiadających silne działanie agresywne, a także inny rodzaj tarcia, niż występujący w silniku.

We współczesnych samochodach skrzynie biegów najczęściej nie wymagają żadnej obsługi. Jednorazowe zalanie ich olejem wystarcza na wiele dziesiątków tysięcy kilometrów, o ile nie ma żadnych wycieków, powodujących konieczność uzupełniania go do wymaganego poziomu. Podobnie wygląda sprawa półosi i przegubów napędowych. Jakość ich wykonania i użyte do tego materiały w praktyce ograniczają jakiekolwiek czynności obsługowe do przeglądów i ewentualnego uzupełniania ubytków smaru.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Aby skrzynia biegów pracowała długo i niezawodnie, należy posługiwać się nią we właściwy sposób, zwłaszcza przy zmianach biegów, kiedy jej elementy są najbardziej narażone na uszkodzenia. Tak więc należy jak najmniej korzystać z synchronizatorów, które zużywają się szybciej, niż inne elementy. A więc biegi zmieniać zawsze z wciśniętym do końca pedałem sprzęgła, robić to niezbyt szybko, za to bardzo uważnie. Włączać biegi bez użycia siły, lekko i płynnie przesuwając dźwignię we właściwe położenie. Gdy podczas redukcji bieg nie chce się włączyć, można zastosować starą i miliony razy sprawdzoną metodę międzygazu.

Po wyłączeniu biegu wyższego, gdy skrzynia pracuje na biegu jałowym, należy prawie całkowicie puścić pedał sprzęgła, zwiększyć prędkość obrotową silnika przez niewielkie dodanie gazu, a następnie wcisnąć pedał sprzęgła, puszczając jednocześnie pedał gazu i spróbować włączyć bieg, gdy obroty silnika dopiero zaczęły maleć. W ten sposób prędkość obrotowa wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów została w pewnym stopniu zsynchronizowana z obrotami tzw choinki, czyli kołami napędzanymi poszczególnych biegów. Włączenie niższego biegu nie powinno w tym momencie sprawić najmniejszych problemów.

Zobacz również: Dlaczego rozładowywuje się akumulator?

Trudności z włączaniem poszczególnych biegów, zwłaszcza przy redukcji, mogą wynikać albo z dużego zużycia synchronizatorów, które przestają pełnić swoje funkcje, albo niepełnego wysprzęglania, np. w wyniku złej regulacji sprzęgła, albo z powodu zbyt starego i zbyt mocno zanieczyszczonego oleju w skrzyni biegów, który utrudnia pracę synchronizatorów. W najgorszym przypadku wynikać mogą z nadmiernego zużycia wewnętrznych dźwigienek (widełek) służących do włączania poszczególnych biegów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »