| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Wał korbowy jest jednym z najbardziej obciążonych elementów silnika spalinowego. Z korbowodami współpracuje nie poprzez łożyska kulkowe lub igiełkowe, jak ma to miejsce w małych silnikach dwusuwowych, ale przez panewki. Jak jednak ocenić stopień zużycia korbowodu i wału korbowego?

Wał korbowy jest w co najmniej w trzech miejscach podparty łożyskami kulkowymi lub rolkowymi. W wyniku niedostatecznego smarowania, wad konstrukcyjnych lub niewłaściwego osadzenia na wale albo w gniazdach, łożyska te ulegają nadmiernemu zużyciu, objawiającym się pojawieniem się sporych ilości opiłków stalowych w oleju silnikowym. Inne usterki we wnętrzu silnika można zdiagnozować poprzez osłuchanie go, w niektórych przypadkach także przy użyciu stetoskopu lekarskiego.

Bardzo skuteczną metodą stwierdzenia nadmiernych luzów w układzie korbowym silnika jest osłuchanie go przy znacznych obciążeniach, np. przy ruszaniu z drugiego lub trzeciego biegu przy szybko puszczanym sprzęgle (bez jazdy na tzw. pół sprzęgle), lub podczas jazdy po włączeniu zbyt wysokiego biegu dla danej prędkości i próbie przyspieszania w takich warunkach. Głuche stuki, jakie mogą pojawić się na chwilę w głębi silnika, w okolicach miski olejowej, świadczą o nadmiernych luzach w łożyskowaniu wału korbowego albo pomiędzy panewkami i czopami wału korbowego.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?

Dalsza eksploatacja tak zużytego silnika może prowadzić do poważnej awarii, łącznie z urywaniem się korbowodów, co grozi w skrajnym przypadku zniszczeniem korpusu (bloku) silnika lub jego miski olejowej. Trzeba pamiętać przy tym, że takie badania nie są dla silnika obojętne, więc należy je jak najszybciej przerwać po wystąpieniu i rozpoznaniu stuków lub po stwierdzeniu ich braku.

Podczas próby przyspieszania na zbyt wysokim biegu mogą wystąpić stuki, powstające przy detonacyjnym spalaniu paliwa. Brzmią one zupełnie inaczej, niż stuki pochodzące z wału korbowego. Są bardziej dźwięczne, mają wyższy ton i nie są tak głośne. Można porównać je do odgłosu szybkiego uderzania grubym wkrętakiem o metalowy przedmiot, trzymany w ręku, podczas gdy stuki wału korbowego przypominają odgłosy uderzania dużego młotka w grubą stalową rurę, wbijaną pionowo w niezbyt twardą glebę.

Zobacz też: Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Stuki w silniku, „dzwonienie” itp. mogą pochodzić także z wielu innych miejsc, lub mieć inne przyczyny, niż pojawiające się z czasem luzy. Stukanie silnika może wystąpić także po zbyt wczesnym puszczeniu sprzęgła przy szybkim ruszaniu na szorstkiej nawierzchni, w wyniku wlania do baku paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej albo – oleju napędowego do samochodu z silnikiem benzynowym lub po rozregulowaniu się zapłonu (zapłon zbyt wczesny).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »