REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

Tomasz Korniejew
Badanie geometrii nadwozia – co to jest?
Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

REKLAMA

REKLAMA

Badanie geometrii nadwozia jest dość drogie. Czy warto w nie zainwestować i czego możemy się z niego dowiedzieć na temat badanego samochodu.

Wirtualny model nadwozia

Producenci samochodów na etapie projektowania każdego modelu tworzą wirtualny model nadwozia. Na takim komputerowym trójwymiarowym obrazie samochodu są zaznaczone tzw. punkty kontrolne. Wirtualny model nadwozia z wyznaczonymi punktami kontrolnymi stanowi wzór do którego można odnieść wyniki pomiarów nadwozia każdego już wyprodukowanego egzemplarza.

REKLAMA

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

Geometrię nadwozia bada się z wykorzystaniem zaawansowanego urządzenia pomiarowego. Operacja zajmuje nawet kilka godzin bo do jej prawidłowego wykonania niezbędna jest częściowa rozbiórka nadwozia.

Specjaliści badają położenie poszczególnych punktów kontrolnych, w efekcie generowana jest mapa nadwozia, którą porównuje się do wzoru wykonanego przez producenta. Badanie jest precyzyjne i wykazuje wszelkie odstępstwa od normy. Kosztuje do 1000 zł

Zobacz też: Czy można udostępniać na filmie numery rejestracyjne samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie geometrii nadwozia – co daje?

Badanie geometrii nadwozia nie ma na celu stwierdzenia, czy auto ma kolizyjną bądź wypadkową przeszłość, ale czy konstrukcja nadwozia trzyma wymiary i spełnia normy producenta. Jeżeli spełnia, świadczy to o tym, że nawet jak samochód przeszedł poważniejsze naprawy blacharskie, zostały one przeprowadzone właściwie.

Jak sprawdzić czy auto miało wypadkową przeszłość?

REKLAMA

Wykrycie skrzętnie ukrywanej wypadkowej przeszłości pojazdu może nie być proste. Jednak można znacznie ograniczyć ryzyko zakupu trefnego auta. Badanie geometrii nadwozia wykryje niechlujną naprawę. Podobny skutek może przynieść zbadanie geometrii zawieszenia, o czym pisaliśmy tutaj.

Niemniej warto również sprawdzić organoleptycznie karoserię pojazdu. Zwłaszcza szerokość szczelin pomiędzy poszczególnymi elementami karoserii. Jeżeli nie czujemy się na siłach wykonać kontrolę powłoki lakierniczej i blacharskiej samodzielnie, warto udać się do warsztatu blacharsko-lakierniczego. Z pewnością znajdziemy tam fachową pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA