| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?

W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?

Spojlery na kabinach ciągników siodłowych to najbardziej widoczne elementy zabudowy ciężarówek. Jednak właściciele pojazdów często stosują również zabudowę przyczep i mniej widocznych miejsc w konstrukcji tzw. TIR-ów. Czemu ma służyć tego typu zabudowa?

Funkcje elementów zabudowy samochodów ciężarowych

Elementy zabudowy samochodów ciężarowych pełnią różnorodne funkcje. W zależności od rodzaju m.in. poprawiają bezpieczeństwo, chronią podwozie i nadwozie przed niszczącymi czynnikami, poprawiają aerodynamikę jednocześnie obniżając zużycie paliwa. Już drobne modyfikacje w postaci montażu owiewek i nadkoli mają wpływ na ograniczenie emisji spalin.

- Elementy zabudowy takie jak dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu i spojlery kształtują aerodynamikę pojazdu, co ma wpływ na opór powietrza oraz ustatecznianie lub zwiększanie nacisku kół na jezdnię. Dzięki kompletnej zabudowie można obniżyć poziom "spalania" nawet o kilkanaście procent, co w przypadku tak dużych maszyn jak zestawy zwane TIR-ami stanowi bardzo dużą oszczędność – mówi Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.

Oprócz zmiany własności aerodynamicznych pojazdów, zabudowa ciężarówek może podnieść bezpieczeństwo jazdy i użytkowania auta ciężarowego. Zmodyfikowane zderzaki oraz nadkola mają chronić podwozie przed piachem drogowym. Dlatego wiele firm przewozowych decyduje się więc na dodatkową zabudowę.

Zobacz też: Na czym polega hydrofobizacja?

Zabudowy międzyosiowe wpływają na obniżenie zużycia paliwa?

Uzupełnieniem i kluczowym elementem aerodynamicznego pakietu zabudowy samochodów ciężarowych są zabudowy międzyosiowe. Według zapewnień producentów zabudowa tego typu nie tylko wpływa na obniżenie zużycia paliwa o minimum 5 procent ale poprawia również komfort i bezpieczeństwo prowadzenia ciężarówki.

- Właściwości osłonowe zabudowy międzyosiowej mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, zarówno bezpieczeństwa kierowcy ciężarówki jak i innych użytkowników dróg. Dodatkowo musza jednak spełniać rolę funkcjonalnego, estetycznego elementu nadwozia – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.

Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?

Niemniej ważnym od bezpieczeństwa czynnikiem dla każdego spedytora i kierowcy będzie też oszczędność w zużyciu paliwa. Podczas jazdy z prędkością 80-90 km/h po autostradzie powstaje duży opór powietrza, a opływające nadwozie wiatr prześlizguje się przez pływową zabudowę kabiny i może "rozbijać się" o niezabudowany tył. Wtedy warto przeprowadzić optymalizację przepływu powietrza, którą uzyskuje się za pomocą spojlerów, owiewek i zabudowy międzyosiowej. Zabudowę międzyosiową realizuje się za sprawą uchylnych, otwieranych zestawów dopasowanych do każdego rozstawu osi. Zabudowy występują również w zróżnicowanej stylizacji dostosowanej do modelu pojazdu. Dodatkowo, zabudowa może zostać pomalowana na dowolny akrylowy lub metaliczny kolor pasujący lub finezyjnie kontrastujący z wyglądem ciężarówki. Warto również zadbać o ochronę antykorozyjną stelaży. Efekt ten można uzyskać poprzez proszkowe malowanie elementów.  

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »