Zobacz też: Test Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
Zabudowa ciężarówki, a przepisy drogowe
Design i aerodynamika to jednak drugorzędne role zabudowy międzyosiowej. Najważniejszym powodem stosowania tej technologii są względy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, które ujęte zostały w unijnych przepisach. Obowiązujące do 2012 przepisy unijne ustanowione w latach 80. dotyczyły przede wszystkim bezpieczeństwa na drogach i ochronie infrastruktury. Wedle nich zabudowa międzyosiowa wymieniana była wyłącznie w kontekście poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na drogach, po których poruszają się samochody ciężarowe. Zmiana kształtu kabiny i dodatkowe osłony mogą przyczynić się do uchronienia przed śmiertelnym wypadkiem od 300 do 500 osób rocznie. Obecne przepisy uaktualnione poprzez dyrektywę efektywności energetycznej i ochrony środowiska poświęcają dużo więcej uwagi zabudowie. Miała to być odpowiedź na dane potwierdzające informacje, że jedna piąta emisji CO2 w Europie pochodzi z transportu kołowego, z czego 25 proc. od ciężarówek. Według danych określających wytyczne dotyczące poprawy aerodynamicznej samochodów ciężarowych poprawa zabudowy kabiny i aerodynamiczne klapy pozwalają na oszczędność rzędu 5 tys. euro rocznie na pojeździe pokonującym 100 tys. km. Kwestie ochrony środowiska przekładają się więc tutaj wyraźnie na wymierne korzyści w spedycji i obsłudze transportu kołowego.
reklama
reklama
Źródło: Materiały prasowe MultiPlast