REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewolucja nadwozi samochodowych

Skoda Superb
Skoda Superb
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Kształt nadwozia samochodu wyraźnie ewoluował na przestrzeni ostatnich 100 lat. Cały czas pojawiają się nowe konstrukcje, mające zapełnić konkretne nisze na rynku. Jakie są główne rodzaje nadwozi i jakie są ich zalety oraz wady?

Nadwozia samochodów: ewolucja

Za genezą powstania różnych typów nadwozi kryje się wiele ciekawostek historycznych i językowych. ŠKODA kontynuuje ich ewolucję, tworząc często wymykające się definicjom rozwiązania, gwarantujące najlepsze dopasowanie do potrzeb i oczekiwań Klientów.

REKLAMA

Osoby zajmujące się motoryzacją lubią podkreślać znaczenie mechanicznego aspektu samochodu, ale tak naprawdę w bardzo dużej mierze rynkowy sukces modelu zależy od wyglądu jego nadwozia. To przez jego pryzmat cała konstrukcja jest postrzegana w zbiorowej świadomości, wzbudzając zaufanie, pożądanie lub odrzucenie.

Nie jest to jednak płytka ocena, jako że oprócz wartości estetycznych kształt nadwozia niesie za sobą walory funkcjonalne, determinujące w dużej mierze praktyczność kabiny, osiągi czy też bezpieczeństwo.

REKLAMA

W zależności od narzuconych celów jeszcze do niedawna samochody powstawały wokół określonych koncepcji typów nadwozia. Dziś projektanci coraz odważniej uwalniają się z tych sztywnych ram, płynnie przechodząc między różnymi rozwiązaniami, tworząc samochody dokładnie takie, jakich oczekują Klienci. Przykładem takich hybryd może być nowatorska ŠKODA Rapid Spaceback, będąca praktyczniejszym rozwinięciem typowego hatchbacka, czy też model Superb, łączący dzięki dwuczęściowej pokrywie bagażnika TwinDoor reprezentacyjny wygląd limuzyny z praktyczną tylną pokrywą liftbacka. Nazwy tradycyjnych typów nadwozi wywodzą się z czasów powozów konnych, a nawet wcześniejszych. Nazwa sedan pochodzi od francuskiego określenia lektyk, które jeszcze w czasach starożytnych miały podobną, trójbryłową sylwetkę. Kabriolet to lekki powóz konny ze składanym dachem, a coupe to powóz powstały ze skrócenia limuzyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnia nazwa z kolei wywodzi się od francuskiego regionu Limousin. Teorii, czemu akurat to on został uwieczniony w nazwie, jest wiele – mówią one o podobieństwie kształtu płaszczy pasterzy z tego regionu do sylwetek pierwszych limuzyn lub okryć szoferów ich prowadzących. Van był dużym, zakrytym pojazdem jadącym na czele oddziału armii (piesze oddziały nazywane były – także w języku polskim – awangardą).

W tym samym źródle należy dopatrywać się pochodzenia słowa karawan. Hatchback po angielsku oznacza dosłownie "tył z klapą", kombi pochodzi od niemieckiego określenia Kombinationskraftwagen, zwracającego uwagę na jego wszechstronne zastosowanie.

Poznaj typy nadwozi stosowane w innowacyjny sposób przez ŠKODĘ i zalety ich rozwiązań:

Hatchback – choć hatchback jest stosunkowo młodym rodzajem nadwozia – na dobre przedarł się do seryjnej produkcji samochodów dopiero w latach 70. – jest dziś jednym z najczęściej wykorzystywanych ze względu na swoje właściwości użytkowe. Ma bardzo duży udział w produkcji ŠKODY za sprawą bestsellerowych modeli Citigo (w wersjach trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej) i Fabia (wyłącznie pięciodrzwiowa). Nadwozie typu hatchback charakteryzuje się dwiema bryłami, które w niektórych przypadkach mogą także zostać scalone do jednej bryły.

REKLAMA

Od niedawna ŠKODA, za sprawą modelu Rapid, jest obecna z modelem typu hatchback także w wyjątkowo popularnym i silnie obsadzonym segmencie samochodów kompaktowych. Samochód ten nie jest jednak typowym przedstawicielem tego typu nadwozia. Zgodnie z tradycją czeskiej marki oferuje on więcej miejsca niż typowy przedstawiciel segmentu, jego nadwozie zostało nazwane przez samych twórców „Spaceback”.

Liftback – to typ nadwozia obecnie szeroko stosowany w modelach ŠKODY, zapewniający duży komfort, który zastąpił mniej praktyczne sedany. Liftback zachowuje reprezentacyjną, elegancką formę limuzyny, ale pokrywa bagażnika otwiera się w nim tak jak w hatchbacku – wraz z całą tylną szybą. Rozwiązanie to zapewnia nieporównywalnie łatwiejszy dostęp do bagażnika oraz umożliwia załadowanie większych przedmiotów, które nie weszłyby przez mały otwór załadunkowy kufra sedana. Nadwozie typu liftback ma najchętniej wybierany samochód na polskim rynku – Octavia – oraz modele Rapid i Superb.

Ciekawą, wymykającą się definicji rodzaju nadwozia innowacją na skalę światową jest dwuczęściowa pokrywa bagażnika TwinDoor, która zadebiutowała w drugiej generacji modelu Superb. Umożliwia ona otwarcie zarówno małej pokrywy bagażnika jak w sedanie, jak i dużej pokrywy wraz z tylną szybą jak w liftbacku – zależnie od preferencji i potrzeb użytkownika samochodu. To ciekawy przykład na to, jak ŠKODA potrafi wprowadzać innowacyjne, przemyślane rozwiązania.

Kombisamochód kombi wyróżnia się wydłużonym przedziałem pasażerskim za słupkiem C. Jest to jego jedyna różnica wobec nadwozia typu hatchback. ŠKODA oferuje obecnie wersje kombi modeli Fabia, Octavia i Superb. Zgodnie z tradycją czeskiej marki wyróżniają się one dużą pojemnością bagażnika, zapewniając wyjątkową funkcjonalność nawet wśród samochodów z tym rodzajem nadwozia. Przestrzeń z tyłu ŠKODY kombi jest efektywnie wykorzystana dzięki przemyślanym rozwiązaniom, obejmującym dodatkowe schowki, uchwyty i oświetlenie.

Van – gdy samochody typu kombi zaczęły być niewystarczające dla potrzeb dużych rodzin, w latach 80. powstało nadwozie typu van, będące czymś pomiędzy kombi a niewielkim samochodem dostawczym, zwanym busem. Od tamtego czasu ten typ nadwozia przechodzi nieustannie burzliwą ewolucję – powstają vany wszystkich typów w segmentach rynkowych. ŠKODA także ma swój udział w tej dywersyfikacji za sprawą odważnego podejścia do zagadnienia projektem modelu Roomster. W bardzo ogólnej definicji można przyjąć, że vany wyróżniają się większą wysokością od kombi i elementami wyposażenia wnętrza poprawiającymi funkcjonalność dla wszystkich pasażerów.

SUV – nazwa tego typu nadwozia jest skrótem od angielskiej nazwy Sports Utility Vehicle, oznaczającej samochód do wykorzystania przez osoby aktywnie spędzające czas. Potrzebne jest im przestronne nadwozie – na przykład do pomieszczenia sprzętu sportowego – oraz zwiększony prześwit w celu dotarcia w miejsca, do których nie prowadzą drogi asfaltowe.

SUV-y nie są tradycyjnymi samochodami terenowymi – są pozbawione części ich ograniczeń, które mogłyby przeszkadzać w codziennej eksploatacji, jak na przykład ciężkie i zajmujące dużo miejsca podwozie ramowe. ŠKODA oferuje swój samochód w tym segmencie od roku 2009: to odznaczający się dobrymi zdolnościami w jeździe terenowej model Yeti.

Oprócz SUV-a oferta ŠKODY obejmuje także trzy kombi o zwiększonym prześwicie, dodatkowych zabezpieczeniach nadwozia i terenowym charakterze, które można określić mianem crossoverów: modeli pośrednich pomiędzy kombi a SUV-em. Są to modele Octavia Scout i Superb Outdoor.

ŠKODA miała w latach 1970–1990 w swojej ofercie także modele coupe – 110 R Coupe, Garde i Rapid. Powstałe na ich bazie konstrukcje wyścigowe odnosiły sukcesy w rajdach i wyścigach w całej Europie. Ostatnie coupe ŠKODA pokazała w 2002 roku – był to koncepcyjny model Tudor, atrakcyjna, dwudrzwiowa wariacja na temat modelu Superb.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid bok
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM
Moto.wieszjak.pl
Skoda Superb
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA