REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plasti Dip lub Plasti Lak – co to jest?

Tomasz Korniejew
Preparatami typu Plasti Dip i Plasti Lak można przykryć brzydkie otarcia, ale nie zastąpi to pełnej naprawy elementu.
Preparatami typu Plasti Dip i Plasti Lak można przykryć brzydkie otarcia, ale nie zastąpi to pełnej naprawy elementu.

REKLAMA

REKLAMA

Preparaty typu Plasti Dip lub Plasti Lak są coraz powszechniejsze również na polskim rynku. To gumowe powłoki, którymi w łatwy sposób można zmienić kolor całego pojazdu lub wybranych elementów.

Jeszcze dziesięć lat temu zmiana koloru samochodu wiązała się ze sporym wydatkiem i pociągała za sobą konieczność zrezygnowania z użytkowania auta przez co najmniej kilka dni. Przed polakierowaniem pojazdu w warsztacie należało m.in. zdemontować poszczególne elementy nadwozia, a po nałożeniu farby odpowiednio długo odczekać aż nowa farba całkowicie wyschnie.

REKLAMA

Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?

Nowe sposoby na zmianę koloru nadwozia

REKLAMA

Od co najmniej kilku lat, osoby które są zwolennikami częstej zmiany barw swoich pojazdów mogą skorzystać z oferty wszelkiego rodzaju warsztatów zajmujących się oklejaniem m.in. samochodów specjalną folią imitującą lakier. Naklejanie folii trwa o wiele krócej niż lakierowanie i jest tańsze.

Możliwość szybkiej zmiany barwy nadwozia bez konieczności rozkręcania karoserii spotkała się z dużym zainteresowaniem właścicieli pojazdów. Jednak takie oklejanie nadwozia wymaga dużej wprawy i mimo że zazwyczaj jest tańsze od lakierownia to wciąż sporo kosztuje.  Pokrycie foliową powłoką samochodu segmentu B kosztuje minimum 2 500 zł. Z kolei oklejenie pojazdów klasy średniej folią najwyższej jakości może kosztować 6-7 tys. zł, a nawet więcej.

Istotne jest, że folie samochodowe są dość trwałe, a potencjalni klienci mogą liczyć na gwarancję sięgającą nawet 10 lat użytkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowią również solidną ochronę przed wszelkiego rodzaju zarysowaniami, które są skutkiem uderzeń drobnych kamieni wypadających spod kół poruszających się pojazdów, czy przed promieniowaniem UV.

Zobacz też: Jak usunąć rysy z lakieru auta oraz prawidłowo go nawoskować?

Gumowe powłoki na samochód

Jednak oferta nietrwałej zmiany barwy nadwozia samochodu nie jest skierowana jedynie dla kierowców z zasobnym portfelem.

Niedawno na polskim rynku pojawiły się tzw. gumy syntetyczne, którymi można pokryć całe nadwozie lub jego poszczególne elementy. Co ciekawe, gumowe powłoki można stosować również na elementach wnętrza a nawet drewnie. Najpopularniejszymi tego typu preparatami dostępnymi w Polsce są Plasti Dip i Plasti Lak.

Plasti Dip i Plasti Lak – jak to działa?

Oba preparaty są dostępne w puszkach w postaci cieczy, którą należy rozpylić na powierzchni malowanego elementu.

Specjalną „gumą w spreju” można pokrywać nie tylko elementy karoserii lecz także felgi (są dedykowane gumy do felg o grubszej strukturze) a nawet plastikowe elementy wnętrza. Syntetyczną gumę można także stosować na drewnie.

Zobacz też: Prawidłowe mycie karoserii samochodu

Nakładanie syntetycznej gumy na karoserię

Preparaty należy stosować na odtłuszczonej i czystej nawierzchni. Oczyszczenie elementu ma wpływ m.in. na to jak długo utrzyma się efekt pracy.

Po rozpyleniu wszystkich warstw na powierzchni (konieczne będzie nałożenie co najmniej pięciu) należy odczekać około 4 godz. do całkowitego wyschnięcia.

Elementy pokryte syntetyczną gumą można myć w powszechnie dostępnych rodzajach myjni samochodowych. Materiał zachowuje swoje właściwości w temperaturze od ok. minus 34 do plus 93 st. C. Syntetyczna guma nie jest jednak odporna na mocne zarysowania i nacięcia.

Zobacz też: Współczynnik Cx - czym jest i co określa?

Ile kosztuje nałożenie Plasti Dip lub Plasti Lak?

REKLAMA

Operacja nałożenia opisywanych środków na cały samochód do momentu wyjazdu z warsztatu trwa kilka godzin. Zgodnie z opinią użytkowników efekt końcowy będzie się utrzymywał do dwóch lat. W większości miejsc w Polsce za nałożenie gumowej powłoki na komplet felg zapłacimy minimum 250 zł. Cena „pomalowania” całego samochodu to minimum 1300 zł, z kolei pojedynczego elementu to co najmniej 250 zł.

W przypadku, gdy preparat zostanie źle nałożony może odchodzić przy krawędziach. Użytkownicy twierdzą, że nie warto pokrywać środkiem elementów wnętrza, których często dotykamy dłońmi – np. klamek, bo szybko się wytrą.

W dostępnej gamie kolorystycznej oprócz tradycyjnych barw dostępne są powłoki imitujące lakiery perłowe, metaliczne i matowe. Ciekawostką jest, że zdejmowanie powłoki Plasti Dip lub Plasti Lak z karoserii jest banalnie proste. Wystarczy złapać za krawędź i odkleić gumę z całego elementu. Preparat nie pozostawia na lakierze śladów i po jego zdjęciu nie jest potrzebna polerka. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA