| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Masa pojazdu i jej wpływ na emisję CO2 do atmosfery

Masa pojazdu i jej wpływ na emisję CO2 do atmosfery

Renault zaprezentowało wyniki badań przedstawiające w jaki sposób masa auta wpływa na zwiększoną emisję CO2 do atmosfery. Jak się okazuje, zbyt duża masa niesie szereg problemów, także tych środowiskowych.

Od co najmniej 50 lat projektanci opracowujący auta zdają sobie sprawę, że zbyt duża masa pojazdu negatywnie wpływa na jego prowadzenie, osiągi i spalanie. Doskonale o tym wiedział Colin Chapman, założyciel zespołu Lotus w Formule 1 z lat 50-tych. Jego motto "Dodanie mocy czyni cię szybszym na prostych. Pozbycie się masy czyni cię szybszym wszędzie”" stało się jego wyróżnikiem w świecie sportów motorowych, a jego hasło stało się myślą przewodnią następnych pokoleń konstruktorów pracujących dla najlepszych koncernów samochodowych świata.

Niska masa, niska emisja CO2

Eliminacja zbędnych kilogramów stanowi jedno z kluczowych wyzwań w dążeniu do zwiększania efektywności energetycznej pojazdów. Masa jest bowiem głównym czynnikiem decydującym o wielkości emisji CO2 w pojazdach. Zależność między emisją CO2 a masą pojazdu wynosi 1 : 10 000. Inaczej mówiąc obniżenie masy pojazdu o 10 kg powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 1 g podczas jego użytkowania.

Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Tylna klapa z dużą szybą przyklejaną do lekkiej metalowej konstrukcji wsporczej

Dlatego też Renault opracowuje nowe metody projektowania i produkcji aut, stawiając sobie przy tym ambitne zadanie znaczącego obniżenia masy produkowanych modeli.

Specjalna budowa elementu auta ogranicza masę

W dotychczasowych rozwiązaniach szyba była przyklejana do stalowej konstrukcji tylnej klapy (powłoka zewnętrzna + wzmocnienie). Tutaj natomiast dużych rozmiarów szklany panel jest przyklejony do lekkiej metalowej konstrukcji wsporczej. Jest to pierwsza tego typu klapa o tak dużych rozmiarach. Poważnym wyzwaniem było zamocowanie w niej poszczególnych elementów (okablowania, odbojników, logo, spojlera). Zmniejszenie masy w porównaniu do standardowej tylnej klapy wyniosło 2,5 kg.

Rozwiązanie to stosowane jest już we wszystkich nowych modelach Renault (Nowe Clio, Captur).

Źródło: materiały prasowe Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »