| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Chlapacze samochodowe - ich wady, zalety i alternatywne rozwiązania

Chlapacze samochodowe - ich wady, zalety i alternatywne rozwiązania

Chlapacze samochodowe były niezwykle popularne w samochodach z lat 70-, 80- i początku 90-tych. Później ze względów estetycznych przestały być w nich wykorzystywane. Jakie są i wady i zalety? Czy istnieje dla nich jakaś alternatywa?

Osobiście, gdy ktoś napomina przy mnie o chlapaczach samochodowych od razu widzę przed oczami Lancię Deltę Integrale HF i to w rajdowych barwach Martini Racing. Nie da się ukryć, że w tego typu pojeździe są one wręcz niezbędne, aby ochronić nie tylko lakier pojazdu przed kontaktem z kamieniami rzucanymi spod kół, ale przede wszystkim obserwatorów zawodów.

Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?

Plastikowe chlapacze samochodowe

W autach seryjnych chlapacze samochodowe miały za zdanie chronić przede wszystkim powłokę lakieru przed uderzeniami kamieni. Wadą tego typu rozwiązania był jednak piach i sól gromadzące się między chlapaczem a nadwoziem auta, co niejednokrotnie prowadziło do pojawienia się rdzy na jego powierzchni. Zdarzało się także, że podczas podjazdu pod krawężnik, niżej zawieszony przedni chlapacz zawadzał o niego i uszkadzał lakier w miejscu mocowania chlapacza do nadwozia.

Usunięcie chlapaczy z wyposażenia seryjnego pojazdów nie obyło się jednak bez negatywnych konsekwencji. W wielu modelach takich jak np. Skoda Yeti czy Renault Megane kombi dochodzi bowiem do szybkiego pojawienia się korozji na błotnikach auta. Wpływa to paradoksalnie na estetykę pojazdu, o którą tak walczono rezygnując z chlapaczy. Poza tym rdza na nadwoziu to kłopot natury także finansowej. Każdy kto miał z nią choć raz  problem zdaje sobie sprawę, że jeśli już raz się pojawiła to niewykluczone, że zrobi to ponownie.

Zobacz też: Oklejanie aut folią - porady

Folia ochronna zamiast chlapaczy

Aby przeciwdziałać niszczeniu powłoki lakierniczej auta, wiele osób decyduje się okleić newralgiczne miejsca specjalną, bezbarwną folią ochronną. Z jednej strony dobrze zabezpiecza ona przed zniszczeniem lakieru, a z drugiej nie wpływa tak wyraźnie na pogorszenie wyglądu pojazdu. Cena kształtuje się na poziomie ok. 50-80 zł za komplet na jedną stronę pojazdu (przód lub tył).

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Obecnie chlapacze samochodowe spotkać można najczęściej  w autach rajdowych. Nowe samochody są w większości przypadków ich pozbawione.
Obecnie chlapacze samochodowe spotkać można najczęściej w autach rajdowych. Nowe samochody są w większości przypadków ich pozbawione.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »