| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?

Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?

Konstrukcje ramowe w przypadku małych samochodów osobowych zostały naturalnie wyparte przez nadwozia samonośne. Pojazdy ciężarowe nadal są tworzone tylko w taki sposób. Natomiast w przypadku aut terenowych przez lata toczyła się batalia pomiędzy przeciwnikami i zwolennikami obu rozwiązań. Czym różnią się obie konstrukcje od siebie i jak je rozpoznać?

Obecnie wszystkie samochody osobowe są zbudowane w oparciu o nadwozie samonośne. Oznacza to, że nadwozie w ich przypadku jest głównym elementem odpowiedzialnym za przenoszenie wszystkich sił i momentów pojawiających się podczas jazdy. Są to wszelkie siły pojawiające się podczas , postoju, jazdy, a także naprężenia wywołane przemieszczaniem się po nierównej nawierzchni. Elementy zawieszenia (np. kolumna McPhersona) i inne zespoły są zamontowane do nadwozia, które jest elementem nośnym całego osprzętu pojazdu.

Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?

Elementy nadwozia samonośnego

Zgrzane w jedną całość elementy (słupki, progi, podłużnice, dach, błotniki tylne, podłoga) tworzą swoistą puszkę zapewniają odpowiednią sztywność (aby samochód jechał prosto), a także ochronę pasażerów. Nadwozie samonośne pozwoliło na obniżenie masy samochodów. Progi, słupki i dach przejęły na siebie obciążenia, które w starszych samochodach działały na ramę. Konstrukcja ramowa charakteryzuje się dużą sztywnością samochodu, natomiast podczas kolizji to właśnie kontrolowane strefy zgniotu w nadwoziu samonośnym odpowiadające za rozproszenie działających wtedy sił, zapewniają większą ochronę kabiny pasażerskiej.

Jak odróżnić nadwozie samonośne od ramy? Samochody posiadające nadwozie samonośne, wyposażane są czasem w ramę pomocniczą (inaczej zwaną – szczątkową), która ma za zadanie przenieść część sił. Zamontowane są do niej m.in. elementy zawieszenia oraz silnik. Rama może występować z przodu i z tyłu – i są to stalowe profile, które mogą być zespawane w kształt prostokąta, kształt litery H, bądź mieć zwartą budowę z rozchodzącymi się na końcach kilkoma odgałęzieniami. Jeżeli spojrzymy pod podłogę samochodu z nadwoziem samonośnym, zobaczymy wytłoczony arkusz blachy. Tylko nieznacznie wyróżniać się będą na obrzeżach samochodu progi, które są najsztywniejszą częścią podłogi. Ramy pomocniczej szukajmy pod silnikiem, pomiędzy elementami zawieszenia.Konstrukcję ramową poznamy po stalowych profilach zamkniętych, które znajdują się pod podwoziem. Są zdecydowanie bardziej widoczne, bo nadwozie jest po prostu „położone” na ramie. Najczęściej stosowaną ramą jest rama niezależna, podłużnicowa. To właśnie ona składa się z dwóch długich profili ciągnących się przez całą długość samochodu, dodatkowo połączonych belkami poprzecznymi. Główne podłużne belki nie muszą być proste – w okolicy bagażnika i silnika mogą wznosić się do góry przyjmując łamane kształty niezbędne do prawidłowego zamocowania podzespołów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »