| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?

Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?

Konstrukcje ramowe w przypadku małych samochodów osobowych zostały naturalnie wyparte przez nadwozia samonośne. Pojazdy ciężarowe nadal są tworzone tylko w taki sposób. Natomiast w przypadku aut terenowych przez lata toczyła się batalia pomiędzy przeciwnikami i zwolennikami obu rozwiązań. Czym różnią się obie konstrukcje od siebie i jak je rozpoznać?

Samochody wyścigowe też mają ramę

Samochody osobowe przystosowywane do rajdów wyposażane są w klatkę bezpieczeństwa. Jednak niektóre z nich projektowane są od podstaw i wyposażane w konstrukcje ramowe. Często jednak nie przypomina ona w ogóle ramy znanej z innych typów pojazdów. Posiadają one tzw. ramę przestrzenną (kratownicową) z zespawanych ze sobą stalowych lub aluminiowych rurek. To, co widzimy na zewnątrz, jest jedynie poszyciem, czyli lekkimi elementami karoserii zamontowanymi do ramy. W tym przypadku również zawieszenie i inne podzespoły są osadzone na ramie.

Zobacz też: Jak zamontować matę wygłuszającą pod maskę i na grodzi czołowej samochodu? Czy warto?

Rama kratownicowa jest także stosowana w nowoczesnych autobusach. Również one posiadają poszycie zewnętrzne, które po kolizji może być łatwo zdemontowane i naprawione lub wymienione na nowe. Kratownica, która jest bazą to stalowe profile spawane względem siebie pod kątem prostym oraz z dodatkowymi elementami wzmacniającymi konstrukcję, które są wspawane pod skosem. Zapewniają one autobusowi sztywność, a także możliwość modułowej budowy, czyli pewne modyfikacje na życzenie klienta.

Gdzie jeszcze odnajdziemy ramę?

Większe samochody użytkowe (np. Mercedes Sprinter, Iveco Daily) posiadają również konstrukcję ramową. Także duże samochody ciężarowe należą do pojazdów opartych na ramie podłużnicowej. W tych samochodach rama będzie dla nas najłatwiej dostrzegalna. Dotyczy to szczególnie tych aut, które posiadają zabudowę skrzyniową i nieosłonięte przestrzenie pod nią. Natomiast w konstrukcję ramową w wersji mini są wyposażone motocykle. Także w nich rama jest często nieosłonięta i widoczna na pierwszy rzut oka tuż pod zbiornikiem paliwa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »