| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Szyby samochodowe, jak powstają?

Szyby samochodowe, jak powstają?

Chroniąca nas przed kurzem, wiatrem i deszczem samochodowa szyba, musi zapewnić również bezpieczeństwo podczas kolizji. Obecnie wszystkie samochody posiadają szybę czołową laminowaną. Na życzenie wzmocniona szyba może być zamontowana także z boku i z tyłu. Odrębną kategorią są szyby kuloodporne. Dowiedzmy się, jak przebiega ich proces produkcji.

Szyby laminowane są stosowane w samochodach od początku lat osiemdziesiątych. Podczas kolizji hartowane szkło rozpryskiwało się na wiele małych kawałków, co zapewniało zwiększoną ochronę w stosunku do szkła niehartowanego. Dzięki temu kierowca nie musiał się obawiać, że duży szpic rozbitego szkła wbije mu się w ciało. Jednak malutkie kawałki rozbitego, hartowanego szkła nadal mogły porozcinać nasze ciało i stanowić zagrożenie dla naszych oczu.

Zobacz też: Czy używać klimatyzacji przy dzieciach?

Przed połączeniem dwóch szyb

Szyby laminowane są szybami trójwarstwowymi. Przygotowanie takiej szyby polega na połączeniu dwóch szyb z warstwą laminatu pomiędzy nimi. Płaskie szkło dostarczone z huty jest najpierw cięte na wymiar do konkretnego modelu samochodu. Następnie brzegi są szlifowane i myte. Później nakładane są znaki firmowe i czarna warstwa na brzegach szyby. Jest to nadruk na szkle realizowany techniką sitodruku farbami ceramicznymi. Zadaniem czarnej obwódki jest ochrona spoin przed promieniowaniem ultrafioletowym.

W kolejnym etapie szkło nabiera kształtu, nad którym wcześniej w salach projektowych pracowali designerzy oraz konstruktorzy. Zadany kształt uzyskuje się w wysokiej temperaturze (ponad 600°C). Do gięcia szkła może być wykorzystana prasa z odpowiednią formą. Prasy są używane przy szybach, które posiadają skomplikowane kształty (istnieją na przykład modele samochodów z częściowo wklęsłymi szybami). Prostsze łuki można uzyskać również przez formowanie grawitacyjne. W takim procesie płaska szyba jest wkładana do pieca, który na początku posiada niższą temperaturę, a jego stół jest płaski. Szyba jest umocowana do mechanizmu przesuwającego ją wgłąb pieca. Stół pieca jest tak wyprofilowany, że wraz ze wzrostem temperatury na danym odcinku wzrasta wygięcie stołu pieca. Na końcu szyba przyjmuje wymagany kształt. Podobny efekt uzyskuje się przez zastosowanie form przeciąganych przez piec. W tym przypadku nagrzewana szyba ugina się niejako wpadając do umieszczonej pod nią formy.

Zobacz też: Czy warto hydrofobizować szyby?

Laminat wzmacniający szybę

Dwie cienkie i uformowane szyby są teraz łączone, a pomiędzy nimi ułożony jest płat laminatu. Jest to folia poliwinylobutyralowa w skrócie oznaczana PVB lub polioctan winylu (eVA). Folia ta nie tylko zabezpieczy szybę przed rozpryskiwaniem. Jej właściwości pozwalają na ograniczenie promieniowania UV i hałasu we wnętrzu samochodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SLOWLAJF - Fundacja Przeciw Wypaleniu Zawodowemu

SLOWLAJF - Fundacja Przeciw Wypaleniu Zawodowemu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »