| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Szyby samochodowe, jak powstają?

Szyby samochodowe, jak powstają?

Chroniąca nas przed kurzem, wiatrem i deszczem samochodowa szyba, musi zapewnić również bezpieczeństwo podczas kolizji. Obecnie wszystkie samochody posiadają szybę czołową laminowaną. Na życzenie wzmocniona szyba może być zamontowana także z boku i z tyłu. Odrębną kategorią są szyby kuloodporne. Dowiedzmy się, jak przebiega ich proces produkcji.

Podczas łączenia warstw, między szybami pozostaje wiele bąbelków powietrza, które muszą być usunięte. W tym celu komplet szyb przejeżdża pomiędzy wałkami dociskającymi je do siebie i usuwającymi powietrze. Taki sam efekt uzyskuje się odsysając powietrze w kabinach próżniowych. Następnie jest ona ostatecznie spajana w temperaturze ponad 100°C. Aby spoiwo było trwałe należy zapewnić także docisk podczas procesu klejenia.

Dodatkowe opcje w laminowanej szybie

Dzięki warstwowej budowie szyby możliwe jest doposażenie jej o inne funkcjonalności. Jednym z przykładów jest ogrzewanie szyby, które jest możliwe za pomocą mikroprzewodów zatopionych w laminacie pomiędzy szybami. Szyba może być ogrzewana w całości lub jej fragmencie – na przykład w miejscu, gdzie opierają się wycieraczki. Problem przymarzania wycieraczek w zimie w ten sposób jest nam obcy. Znanym zastosowaniem także ze starszych modeli wyższych klas jest umieszczenie pomiędzy warstwami anteny radia samochodowego. Znaleźć tam mogą się też elementy czujników deszczu i zmroku. W przyszłości producenci szyb obiecują produkcję tzw. szyb multimedialnych, które będą wyświetlały ważne informacje na wysokości oczu kierowcy bez konieczności montowania dodatkowego urządzenia head-up display.

Zobacz też: Jak zamontować matę wygłuszającą pod maskę i na grodzi czołowej samochodu? Czy warto?

A szyby kuloodporne?

W przypadku szyb kuloodpornych szkło może być identyczne, jak w przypadku szyb laminowanych. Znaczącą różnicą, która stanowi o ich wytrzymałości na uderzenie pociskiem są warstwy umieszczone pomiędzy szybami. W takim rozwiązaniu możemy mieć nawet osiem warstw. Wewnętrzne powłoki składają się m.in. z polimeryzowanych żywic i poliwęglanów połączonych z foliami PVB. Szyby mogą spełniać wymaganie o bezodpryskowości. Uderzający pocisk nie może spowodować oderwania się kawałków szkła, który następnie byłyby wstanie przebić cienką folię aluminiową umieszczoną w odległości 5 cm od szyby. Takie badanie certyfikacyjne ma określić bezpieczeństwo naszego ciała podczas ataku. Jednak za tak wyszukane rozwiązania zapłacimy nawet czterokrotnością wagi standardowej szyby oraz znacznie zwiększonej grubości. Aby zabudować taką szybę, samochód musi być przekonstruowany - co zresztą jest konieczne, bo pancerne szyby bez odpornego na pociski karabinów nadwozia, byłyby tylko zbędnym gadżetem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »