| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Czy warto dokupić relingi dachowe?

Czy warto dokupić relingi dachowe?

Relingi dachowe są montowane obecnie właściwie we wszystkich rodzajach samochodów, jednak często są wyposażeniem opcjonalnym. Kupując używany samochód zazwyczaj brak relingu dachowego nie stanowi dla nas istotnego problemu. Jednak czasem zaczynamy się zastanawiać, czy warto byłoby zamontować je samodzielnie?

Relingi dachowe początkowo były stosowane w Stanach Zjednoczonych w samochodach użytkowych, vanach i pick-upach. Masywne dachy tych samochodów pokrywane były gumowymi elementami i pozwalały na przewożenie zwartych ładunków bezpośrednio na dachach. Gumowe zabezpieczenia zmniejszały ryzyko zarysowania lakieru. Relingi były tym elementem, który pozwalał na zabezpieczenie przewożonego ładunku. Walizki i kartony, które Amerykanie umieszczali na dachu, obwiązywali ekspanderami lub pasami przewijając je właśnie przez relingi dachowe.

Europejska moda na relingi

Na naszym kontynencie relingi uzyskały nieco inną funkcję zmieniając się z elementu typowo użytkowego w dekoracyjno-użytkowy. Osoby kupujące samochód wybierają opcję z relingami zwracając uwagę na to, jak poprawią one wygląd samochodu. W przypadku zakupu auta z drugiej ręki, kiedy to stan techniczny jest teoretycznie najważniejszym kryterium wyboru, na relingi nie zwracamy już tak dużej uwagi. Sytuacja się zmienia, kiedy zauważymy taki sam model samochodu z relingami i stajemy się ich miłośnikami. Co wtedy?

Zobacz też: Jak często hydrofobizować szyby?

Montaż niefabrycznych relingów

Czy to się w ogóle opłaca? Jeżeli reling na dachu ma być zachcianką, którą musimy koniecznie spełnić, to jak najbardziej. Jednak musimy liczyć się z niemałym wydatkiem. Może to być oczywiście kwota w granicach 300 zł, jednak lepiej przygotujmy się na zakup relingu za około 500-1000 zł, jako że zdarzały się już przypadki wyrwania relingów z dachu w trakcie jazdy za sprawą wiatru działającego na przewożone rowery. Okazuje się że 1000 zł to nie jest jeszcze bardzo wygórowana kwota. W przypadku luksusowych crossoverów może nas czekać wydatek oscylujący nawet wokół 5000 zł.

Sprawdź czy dach posiada miejsce na reling

Jeżeli posiadamy samochód, który nie został fabrycznie przystosowany do montażu relingów (mimo, że opcjonalnie były montowane przez producenta), musimy liczyć się z relatywnie wysokimi kosztami ich założenia. Może okazać się, że niezbędne będzie zdjęcie podsufitki i wywiercenie otworów w dachu. Takie otwory należy wywiercić w miejscach, w których dach posiada wzmocnienia. Otwory powinny zostać także zabezpieczone przed korozją i uszczelnione. Uszczelki mogą być dostarczone wraz z relingami.

Zobacz też: Jak przygotować się do jazdy?

Dużo łatwiej będzie, jeżeli nasz samochód posiada fabryczne otwory przeznaczone do montażu relingów lub bazy bagażnika. W takim przypadku koszt, który poniesiemy będzie wynikał jedynie z wartości zakupionych przez nas relingów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »