| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Czy warto naprawiać pęknięty zderzak, czy lepiej wymienić na nowy zamiennik?

Czy warto naprawiać pęknięty zderzak, czy lepiej wymienić na nowy zamiennik?

Pęknięcia i zadrapania zderzaków to niestety codzienność, szczególnie w miastach, gdzie nie każdy uważa przy parkowaniu. Jeśli zderzak popęka zie zawsze konieczna jest wymiana całego elementu. Plastik można z powodzeniem kleić, co kilkukrotnie obniża koszty naprawy.

Obecnie prawie wszystkie nowe samochody wyposażane są w zderzaki wykonane z tworzyw sztucznych. Ich zalety to przede wszystkim mała waga i odporność zarówno na korozję jak i na drobne „urazu”. Należy jednak pamiętać, że podatność tworzywa ma swoje granice. Szczególnie w niskich temperaturach plastiki są bardzo podatne uszkodzenie. Gorąco powoduje natomiast puchnięcie i samoczynne wyginanie się elementów.

Gdy już pęknie...

Pękniecie zderzaka – nawet takie które wygląda poważnie - nie zawsze musi wiązać się jego wymianą. Na rynku działa sporo firm, zajmujących się profesjonalną naprawą tych elementów, która na ogół polega na klejeniu pęknięć i uzupełnianiu ubytków. Taka operacja odbywa się na gorąco co trwale spaja plastikowe krawędzie, a ewentualne nadlewy wypełniają przerwy i ubytki. Po klejeniu trzeba zderzak wyszlifować, dopasować do karoserii i polakierować. Efekt naprawy jest zazwyczaj na tyle dobry, że klejenie widać tylko od wewnętrznej strony.

Zobacz też: Naprawa odprysków i rys

Cena napraw? Koszt usługi zależy od rozmiaru i rodzaju uszkodzenia. Dlatego kosztorys jest najczęściej indywidualnie ustalany dla każdego przypadku. Oczywiście w koszty nie wliczone jest lakierowanie. Pamiętajmy przy tej okazji, że za naprawę trudno uznać podklejenie krawędzi klejem błyskawicznym, czy zaprawą szpachlową. Jeśli plastik nie zostanie zespojony, naprawa nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Pęknięcie pojawi się ponownie już po kilku tygodniach .Nowe tanie, byle jakie – takie są niektóre zamienniki.

Wielokrotnie właściciele aut, którzy są zmuszeni do zlikwidowania szkody w swoich pojazdach, wolą wymieniać części na nowe. To faktycznie ma swoje wytłumaczenie – jak robić to dobrze – ale zastąpienie uszkodzonego zderzaka oryginalną nową częścią może być bardzo kosztowne. Dlatego stosuje się „zamienniki”. I tu jest drobna niedogodność.

W przypadku plastików fabryczne elementy nadal charakteryzują się dużo lepszymi właściwościami niż ich zamienniki produkowane nawet przez znane firmy. Zamienniki często nie pasują, wyginają się i fałdują, a dopasowywanie trwa wiele godzin co później odbija się na rachunku u blacharza. Co gorsza najtańsze „zderzaki zamienniki” zrobione są z tak marnych tworzyw, ze potrafią odkształcać się np. od temperatury wytwarzanej przez silnik...

Zobacz też: Jak zatrzymać proces rdzewienia w aucie?

Najtaniej poszukać oryginalnej „używki”. Jeśli decydujemy się na wymianę elementu plastikowego najtańsze będą części używane. W ten sposób możemy nawet znaleźć element w tym samym kolorze! Nie trzeba będzie go lakierować, a mechanicy skończą naprawę najwyżej po kilku godzinach.

Oszczędzimy czas i pieniądze. Jedyna niedogodność to brak gwarancji na taki element z odzysku.

reklama

Źródło:

Własne

Zdjęcia

W przypadku plastików fabryczne elementy nadal charakteryzują się dużo lepszymi właściwościami niż ich zamienniki produkowane nawet przez znane firmy fot. moto.wieszjak.pl
W przypadku plastików fabryczne elementy nadal charakteryzują się dużo lepszymi właściwościami niż ich zamienniki produkowane nawet przez znane firmy fot. moto.wieszjak.pl

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »