REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak są zbudowane wycieraczki samochodowe?

Łukasz Krasowski
Budowa wycieraczek samochodowych
Budowa wycieraczek samochodowych

REKLAMA

REKLAMA

Nikt ze współczesnych kierowców nie wyobraża sobie prowadzenia pojazdu niewyposażonego w wycieraczki. Towarzyszą one samochodom niemal od początku ich istnienia i poddawane są ciągłym unowocześnieniom.

Najbardziej prymitywne mechanizmy, nazywane „linią do wycierania” mają już ponad stuletnią historię. W celu oczyszczania szyby wymagały one ręcznego poruszania, za pośrednictwem układu dźwigni. Zbliżone kształtem do współczesnych, wycieraczki na ramionach, zostały wynalezione w Stanach Zjednoczonych przez polskiego artystę i konstruktora, Józefa Hofmana. Początkowo nie dbano o dobrą widoczność dla pasażerów, więc ówczesne samochody posiadały tylko jedną wycieraczkę od strony kierowcy. Napęd pionierskich rozwiązań opierał się na mechanizmach pneumatycznych, których zasadniczą wadą był spadek skuteczności wraz ze wzrostem prędkości jazdy. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

REKLAMA

Przełomem było zastosowanie przez Boscha silników elektrycznych, które za pośrednictwem przekładni ślimakowej i zębatej poruszał ramionami wycieraczek. Niedługo potem do seryjnego wyposażenia samochodów trafiły mechanizmy z dwoma piórami, które bez zasadniczych zmian przetrwały aż do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Pióra wykonywano przez lata z naturalnego kauczuku oraz metalowych listewek mocowanych na zestawie metalowych ramion i przegubów.

Sporą innowacją było wykonywanie piór z dwóch rodzajów materiału: miękkiej gumy stanowiącej podstawę pióra oraz twardej gumy, służącej do zbierania wody z szyby. Często spotykanym do dzisiaj rozwiązaniem jest również pokrywanie krawędzi pióra grafitem w celu zwiększenia jej łatwości ślizgania się po szybie i zredukowania skrzypienia wydawanego podczas pracy wycieraczek. Ewoluowały również same ramiona wycieraczek. Nadawano im bardziej aerodynamiczny kształt i dodawano spojlery, aby zwiększyć siłę docisku pióra do szyby.

Zobacz też: Jak wybrać wycieraczki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązaniem dotychczasowych wad wycieraczek, takich jak nierównomierny i zbyt mały przy wyższych prędkościach docisk do szyby, czy niezbyt duża trwałość, miało być wprowadzenie tak zwanych wycieraczek bezprzegubowych. Część gumowa pozostała w ich przypadku bez zmian, znaczącym modyfikacjom poddano natomiast całą resztę pióra. W miejsce metalowej szyny trafiły dwie elastyczne listwy, a całość zatopiona została w opływowym, jednoczęściowym spojlerze. Oprócz zmniejszenia rozmiarów pióra, udało się uzyskać znaczne ograniczenie stawianych przez nią aerodynamicznych oporów, a siła docisku do szyby rozkłada się teraz bardziej równomiernie. 

Zobacz również: Jak tanim sposobem zredukować luzy w mechanizmach wycieraczek w starszych modelach samochodów?

Zmiany nie ominęły również mechanizmu uruchamiającego wycieraczki. Jednokierunkowe silniki elektryczne zostały wyparte przez tzw. silniki rewersyjne, a w odstawkę poszedł skomplikowany mechanizm dźwigniowy. Ponieważ każde z ramion ma obecnie oddzielny silnik, w celu zapewnienia bezkolizyjnej pracy, konieczne było zastosowanie czujników położenia. Dzięki niezależnym silnikom możliwe stało się mocowanie ich na przeciwległych stronach szyby i ukrycie ramion w przednich słupkach (rozwiązanie stosowane np. przez Seata). Nierzadko spotyka się również podgrzewanie miejsc spoczynkowych wycieraczek, zapobiegające ich przymarzaniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA