REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje zbiorników LPG

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montaż instalacji LPG nie może się obejść bez wyboru odpowiedniego zbiornika LPG. Dobór konkretnego rodzaju zależy od kilku czynników. Jakich?

Instalacja LPG, niezależnie od generacji, składa się z niezwykle dużej ilości różnych elementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika. Biorąc pod uwagę ich umiejscowienie w samochodzie, wyróżniamy:

REKLAMA

  1. Przód instalacji lub MotorKit (montaż w komorze silnika);
  2. Tył instalacji - zbiornik wraz z armaturą (montaż najczęściej z tyłu pojazdu). 

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Elpigaz produkuje zbiorniki marki Polmocon w Gorlicach, w zakładach z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie inwestuje w ich rozwój, korzystając ze wsparcia UE. Zbiorniki Hit i MoreMo zaliczają się do najnowocześniejszych na świecie, a jest to efekt prac prowadzonych przez własny dział badań i rozwoju. Do jego funkcjonowania Elpigaz przywiązuje dużą wagę. Potwierdzeniem jakości zbiorników jest m.in. certyfikowany System Jakości ISO 9001. Spełniają wszystkie wymagania norm krajowych (TDP - Transportowy Dozór Techniczny) oraz międzynarodowych (Regulamin EKG ONZ No. 67R01, GOST, UkrCEPRO). Przy zabezpieczaniu antykorozyjnym zbiorników stosuje się identyczne technologie jak przy produkcji zbiorników pneumatycznych (dla układów hamulcowych). Przekłada się to na wieloletnią eksploatację, nawet po zamontowaniu na ramie pojazdu, w warunkach agresywnego oddziaływania czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

Rodzaje zbiorników LPG

W zależności od wielkości silnika i ewentualnego spalania, a także oczekiwanego zasięgu na jednym tankowaniu, stosuje się zbiorniki LPG różnego typu i wielkości. Kombinacja tych danych sprawia, że w ofercie Elpigazu jest ponad 500 rodzajów zbiorników, najwięcej na świecie. Konstruując samochody, producenci zmierzają w kierunku maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni, a także obniżenia ciężaru, co ma bezpośredni wpływ na osiągi oraz zużycie paliwa, a więc też na zasięg na jednym tankowaniu. Zbiorniki Elpigazu wpisują się w tę tendencję – są lekkie i pojemne. Im mniejsza masa komponentów instalacji gazowej, tym mniejsza masa pojazdu, a to z kolei ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin liczonej w gramach/km, a w szczególności gazów cieplarnianych (CO2) – aktualnie głównego parametru przy ocenie wpływu transportu na środowisko. Za przykład niech posłuży zbiornik toroidalny LPG trzydennicowy Hit. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają obniżyć masę zbiornika o 20-30 proc. w porównaniu do innych rynkowych produktów, co jest innowacyjne w skali świata. Zwykle dennice toroidalne zbiorników wykonane są z blachy o grubości  3,0 mm, w tym przypadku udało się ją ograniczyć do 2,2 mm. Oszczędności materiałowe w wyniku opracowania i wdrożenia nowej technologii w produkcji zbiorników toroidalnych oznaczają także zmniejszenie energochłonności. Zastosowanie ok. 25 proc. cieńszej blachy do produkcji zbiorników LPG w stosunku do aktualnie stosowanej zapewniło oszczędności w zużyciu gazu i energii elektrycznej w całym procesie produkcyjnym (od cięcia laserem, przez tłoczenie, wykrawanie, spawanie, obróbkę cieplną do mycia i malowania oraz transportu wewnętrznego) w wysokości ok. 20 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Homologacja butli gazu LPG

Zbiorniki toroidalne

Zbiorniki toroidalne, czyli w kształcie koła są najczęściej stosowanym typem zbiornika w samochodowych instalacjach gazowych. Typowe zbiorniki tego typu montuje się w bagażniku, w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub na zewnątrz, pod podwoziem pojazdu. Nie ograniczają możliwości przewozowych pojazdu. Dostępne są w szerokim zakresie rozmiarów: o średnicach od 565 do 720 mm i wysokości do 300 mm, co pozwala na uzyskanie pojemności do 107 litrów. Każdy zbiornik musi być wyposażony w odpowiednią armaturę. W Polsce i w krajach sąsiednich wyposażeniem zbiorników z reguły są wielozawory (MVA – multivalve) do kołnierza D48 mm.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Zbiorniki cylindryczne

Zbiorniki cylindryczne to dobrze znane zbiorniki ciśnieniowe, przystosowane do magazynowania ciekłego paliwa typu propan-butan. Wykonane są z najwyższej jakości stali, a specjalnie opracowane zawory chronią zbiornik przed rozszczelnieniem. Ten typ zbiorników oferowany przez Elpigaz ma kształt walca o średnicy od 200 do 450 mm oraz długości od 180 do 1737 mm. Dzięki temu – w zależności od wymiarów - mogą mieć pojemność od 4,7 do 240 litrów. Zbiornik dobiera się indywidualnie do pojemności bagażnika pojazdu, w którym ma być zamontowany, a jego położenie zależy od możliwości technicznych zabudowy oraz preferencji klienta.

Dowód uznania

Potwierdzeniem walorów zbiorników marki Polmocon produkowanych przez Elpigaz jest wyróżnienie w konkursie Polski Produkt Przyszłości, Medal Europejski BCC oraz Złote Godło Najwyższa Jakość QI przyznane modelom MoreMo (More& Modern czyli więcej i nowocześniej) oraz Hit (tradycyjny montaż i zmniejszony ciężar).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA