REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje zbiorników LPG

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montaż instalacji LPG nie może się obejść bez wyboru odpowiedniego zbiornika LPG. Dobór konkretnego rodzaju zależy od kilku czynników. Jakich?

Instalacja LPG, niezależnie od generacji, składa się z niezwykle dużej ilości różnych elementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika. Biorąc pod uwagę ich umiejscowienie w samochodzie, wyróżniamy:

REKLAMA

  1. Przód instalacji lub MotorKit (montaż w komorze silnika);
  2. Tył instalacji - zbiornik wraz z armaturą (montaż najczęściej z tyłu pojazdu). 

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Elpigaz produkuje zbiorniki marki Polmocon w Gorlicach, w zakładach z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie inwestuje w ich rozwój, korzystając ze wsparcia UE. Zbiorniki Hit i MoreMo zaliczają się do najnowocześniejszych na świecie, a jest to efekt prac prowadzonych przez własny dział badań i rozwoju. Do jego funkcjonowania Elpigaz przywiązuje dużą wagę. Potwierdzeniem jakości zbiorników jest m.in. certyfikowany System Jakości ISO 9001. Spełniają wszystkie wymagania norm krajowych (TDP - Transportowy Dozór Techniczny) oraz międzynarodowych (Regulamin EKG ONZ No. 67R01, GOST, UkrCEPRO). Przy zabezpieczaniu antykorozyjnym zbiorników stosuje się identyczne technologie jak przy produkcji zbiorników pneumatycznych (dla układów hamulcowych). Przekłada się to na wieloletnią eksploatację, nawet po zamontowaniu na ramie pojazdu, w warunkach agresywnego oddziaływania czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

Rodzaje zbiorników LPG

W zależności od wielkości silnika i ewentualnego spalania, a także oczekiwanego zasięgu na jednym tankowaniu, stosuje się zbiorniki LPG różnego typu i wielkości. Kombinacja tych danych sprawia, że w ofercie Elpigazu jest ponad 500 rodzajów zbiorników, najwięcej na świecie. Konstruując samochody, producenci zmierzają w kierunku maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni, a także obniżenia ciężaru, co ma bezpośredni wpływ na osiągi oraz zużycie paliwa, a więc też na zasięg na jednym tankowaniu. Zbiorniki Elpigazu wpisują się w tę tendencję – są lekkie i pojemne. Im mniejsza masa komponentów instalacji gazowej, tym mniejsza masa pojazdu, a to z kolei ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin liczonej w gramach/km, a w szczególności gazów cieplarnianych (CO2) – aktualnie głównego parametru przy ocenie wpływu transportu na środowisko. Za przykład niech posłuży zbiornik toroidalny LPG trzydennicowy Hit. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają obniżyć masę zbiornika o 20-30 proc. w porównaniu do innych rynkowych produktów, co jest innowacyjne w skali świata. Zwykle dennice toroidalne zbiorników wykonane są z blachy o grubości  3,0 mm, w tym przypadku udało się ją ograniczyć do 2,2 mm. Oszczędności materiałowe w wyniku opracowania i wdrożenia nowej technologii w produkcji zbiorników toroidalnych oznaczają także zmniejszenie energochłonności. Zastosowanie ok. 25 proc. cieńszej blachy do produkcji zbiorników LPG w stosunku do aktualnie stosowanej zapewniło oszczędności w zużyciu gazu i energii elektrycznej w całym procesie produkcyjnym (od cięcia laserem, przez tłoczenie, wykrawanie, spawanie, obróbkę cieplną do mycia i malowania oraz transportu wewnętrznego) w wysokości ok. 20 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Homologacja butli gazu LPG

Zbiorniki toroidalne

Zbiorniki toroidalne, czyli w kształcie koła są najczęściej stosowanym typem zbiornika w samochodowych instalacjach gazowych. Typowe zbiorniki tego typu montuje się w bagażniku, w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub na zewnątrz, pod podwoziem pojazdu. Nie ograniczają możliwości przewozowych pojazdu. Dostępne są w szerokim zakresie rozmiarów: o średnicach od 565 do 720 mm i wysokości do 300 mm, co pozwala na uzyskanie pojemności do 107 litrów. Każdy zbiornik musi być wyposażony w odpowiednią armaturę. W Polsce i w krajach sąsiednich wyposażeniem zbiorników z reguły są wielozawory (MVA – multivalve) do kołnierza D48 mm.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Zbiorniki cylindryczne

Zbiorniki cylindryczne to dobrze znane zbiorniki ciśnieniowe, przystosowane do magazynowania ciekłego paliwa typu propan-butan. Wykonane są z najwyższej jakości stali, a specjalnie opracowane zawory chronią zbiornik przed rozszczelnieniem. Ten typ zbiorników oferowany przez Elpigaz ma kształt walca o średnicy od 200 do 450 mm oraz długości od 180 do 1737 mm. Dzięki temu – w zależności od wymiarów - mogą mieć pojemność od 4,7 do 240 litrów. Zbiornik dobiera się indywidualnie do pojemności bagażnika pojazdu, w którym ma być zamontowany, a jego położenie zależy od możliwości technicznych zabudowy oraz preferencji klienta.

Dowód uznania

Potwierdzeniem walorów zbiorników marki Polmocon produkowanych przez Elpigaz jest wyróżnienie w konkursie Polski Produkt Przyszłości, Medal Europejski BCC oraz Złote Godło Najwyższa Jakość QI przyznane modelom MoreMo (More& Modern czyli więcej i nowocześniej) oraz Hit (tradycyjny montaż i zmniejszony ciężar).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA