REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG.
Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę, gdy zimą użytkujemy samochód z instalacją LPG? Czy taki pojazd należy przygotować do eksploatacji w okresie mrozów?

LPG na zimę

Paliwo LPG to mieszanina gazów – propanu i butanu. Propan łatwiej przechodzi w stan lotny, butan ma lepsze właściwości do spalania w silniku. Zimą w naszej strefie klimatycznej w paliwie LPG powinno być tyle propanu, ile wystarczy do zapewnienia jego prężności w niskich temperaturach, zgodnie z wymaganiami norm. Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny – A, B, C, D – wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną i przepisami krajowymi. W Polsce, zgodnie z tą normą:

REKLAMA

  • na okres zimowy (od 1 listopada do 31 marca) przewidziano mieszankę A – o wyższej prężności, czyli wyższej zawartości propanu;
  • na pozostały okres (od 1 kwietnia do 31 października) przewidziana jest mieszanka B – o niższej prężności.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Co sprawdzić w instalacji LPG podczas przedzimowego przeglądu?

REKLAMA

W każdej instalacji gazowej są filtry fazy ciekłej LPG, a w instalacjach wtrysku gazu dodatkowe filtry fazy lotnej. Przed każdą zimą należy je wymienić na nowe. Zadbajmy, aby z reduktora-parownika spuścić osad (kondensat) i dokonać przeglądu zaworu gazowego. Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym w instalacjach I i II generacji może oznaczać, że nadeszła pora wymiany membran w reduktorze.

Kłopot z rozruchem samochodu – szczególnie w niskich temperaturach – może wynikać z nieodpowiedniego doboru emulacji sondy lambda (II generacja), nieprawidłowego doboru elementów instalacji wtrysku gazu (IV generacja), zużycia elementów instalacji (stwardniałe membrany reduktora) oraz nieszczelności w układzie dolotowym powietrza lub lotnego gazu.

Zobacz też: Wspólne przejazdy samochodem - czy kierowca zapłaci odszkodowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zimowy rozruch samochodu z instalacją LPG

Pamiętajmy, że niezależnie od generacji instalacji gazowej, zimą bezwzględnie samochód uruchamia się na benzynie, a dopiero po rozgrzaniu silnika i osiągnięciu przez płyn chłodniczy temperatury ok. 40° C można przejść na zasilanie gazem.

Generacja instalacji ma znaczenie

  • I generacja – auta gaźnikowe i wtryski bez katalizatora i bez sondy lambda

Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape

W tych autach na zasilanie gazowe przechodzi się ręcznie. Niektórzy kierowcy latem nie używają benzyny do zasilania silnika, co zimą ma swoje konsekwencje – problemy z uruchomieniem. Aby przywrócić sprawność gaźnika, należy sprawdzić dysze paliwowe – umyć lub wyczyścić sprężonym powietrzem. Czasem wystarczy wymienić lub wyregulować położenie pływaka w gaźniku lub przemyć od środka przepustnicę powietrza.

  • II generacja – wtryski jedno- i wielopunktowe z katalizatorem i sondą lambda

Przed zimą warto zastosować preparaty do czyszczenia układów paliwowych, gdyż mieszanka paliwowa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika w dodatnich temperaturach, w ujemnych może okazać się zbyt uboga (np. w wyniku zanieczyszczenia wtryskiwaczy benzynowych). Jeśli występują objawy nieprawidłowej pracy „na gazie”, to potrzebna może być regulacja instalacji gazowej w serwisie.

  • IV generacja – sekwencyjny wtrysk gazu

Zobacz też: O czym warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej

Zimą w samochodach z najnowocześniejszymi instalacjami gazowymi nie powinny występować różnice w funkcjonowaniu auta na gazie i benzynie. Jeśli jest inaczej, winowajcą może być skład mieszanki LPG. Zwróćmy uwagę na zużycie gazu zimą. Podwyższone w stosunku do lata stanowi sygnał do zmiany stacji. Warto także sprawdzić w serwisie parametry pracy na gazie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA