REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką instalację gazową LPG wybrać?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie instalacji LPG w samochodzie niesie za sobą dużo korzyści. Jednak przed zleceniem montażu powinniśmy wybrać taki rodzaj instalacji, który będzie najlepiej współpracował z naszym silnikiem. Poniżej przedstawiamy wszystkie generacje instalacji gazowych.

REKLAMA

Instalacje gazu LPG: rodzaje

  1. Instalacja gazowa I generacji – jest to najstarszy, a także najprostszy rodzaj instalacji, montowany w samochodach z silnikami zasilanymi gaźnikiem, które nie posiadają katalizatora ani sondy lambda. Nie posiada ona żadnej elektroniki, działa wyłącznie w oparciu o prawa mechaniki i fizyki. Reduktor- parownik zamontowany pod maską, odpowiedzialny jest za przemianę gazu ze stanu ciekłego na stan lotny, a także za dostosowanie ciśnienia gazu do optymalnych warunków silnika. Kiedy silnik jest zimny, uruchamiany jest na benzynie i pracuje na niej aż do momentu, kiedy gorąca ciecz nie ogrzeje reduktora- parownika. Głównymi wadami takiej instalacji są znaczny spadek mocy, wysokie spalanie gazu, a także konieczność częstej regulacji. Koszt instalacji I generacji wraz z montażem oscyluje wokół 1000-1200 złotych.
  2. Instalacja II generacji – instalacja ta przeznaczona jest również do starszych silników, jednak wyposażonych we wtrysk benzyny, a także sondę lambda. W porównaniu do I generacji, nowszą instalację można montować w samochodach z katalizatorem. W stosunku do starszej generacji zasada działania jest podobna, z tą różnicą, że tutaj montuje się moduł elektroniczny, który odpowiada za skład mieszanki paliwowo - powietrznej. Instalacja tego typu najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Wadą jest znaczny wzrost zużycia gazu względem benzyny ( o około 15% ). Koszt montażu instalacji II generacji wynosi 1600-2000 złotych.
  3. Instalacja III generacji – jest to najmniej popularny typ instalacji. Na rynku bardzo trudno spotkać takie zestawy. Zmianą w stosunku do II generacji jest wyeliminowanie mieszalnika, zastępując go dozatorem. Podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora, który przekazuje ją dalej do kolektora ssącego. Stamtąd zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Wadą takiego systemu jest jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo - powietrznej. Najczęściej taką instalację stosuje się w silnikach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie z powodu możliwości powrotu płomienia. Koszt takiej instalacji wraz z montażem wynosi około 1700-2300 złotych.
  4. Instalacja IV generacji tzw. sekwencyjne – jest to obecnie najczęściej montowany rodzaj instalacji. Największą różnicą w porównaniu do poprzednich generacji jest zamontowanie takiej ilości wtryskiwaczów gazu, w ile cylindrów wyposażony jest silnik. Zamontowane są one w kolektorze dolotowym. Dodatkowo, za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest komputer silnika, dzięki czemu parametry pracy silnika są podobne do tych, kiedy motor pracuje na benzynie. W przypadku instalacji sekwencyjnej bardzo ważny jest profesjonalny montaż, a także odpowiednia regulacja, dlatego w celu założenia instalacji powinniśmy udać się do serwisów renomowanych marek zajmujących się montażem takich instalacji. Taki rodzaj zasilania niesie za sobą wiele zalet. Najważniejsze z nich to: niski spadek mocy względem osiągów na benzynie ( do 10% ), samoczynne przełączanie się instalacji na zasilanie gazem, bezpieczeństwo dla silnika wynikające z faktu, że wyeliminowana została możliwość cofania się płomienia. Instalacje sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizator a także kilka sond lambda. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, montaż może stać się nieopłacalny, ponieważ żeby system działał poprawnie, potrzebuje około 3 litrów benzyny na każde 100 kilometrów. Koszt montażu takiej instalacji wynosi od 1800 złotych. Warto jednak zainwestować w komponenty renomowanych marek i wydać na instalację około 2500 złotyc
  5. Instalacja V generacji – stosowana jest w silnikach najnowszej generacji ( FSI i TSI ), wymaga dużej ingerencji w budowę silnika. Firma Vialle, która pierwsza wprowadziła taki system, oferuje ponad 600 instalacji, które są dostosowane do konkretnych silników. Do zalet takiej instalacji zaliczyć należy likwidację reduktora-parownika, dzięki czemu nie ma potrzeby ingerencji w układ chłodzenia silnika. Ponadto, emisja CO2 jest mniejsza, straty w mocy oraz osiągach są minimalne a układ jest niewrażliwy na warunki atmosferyczne. Do wad zaliczyć trzeba szybkie zanieczyszczanie się pompy, powodujące jej powolne niszczenie, konieczność tankowania wysokiej jakości gazu a także wysoka cena oscylująca w granicach 4000- 4500 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA