REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

LPG – Liquefied Petroleum Gas (Płynne Paliwo Gazowe) jest mieszaniną węglowodorów, głównie propanu C3H8 i butanu C4H10. Otrzymuje się ją bezpośrednio przy wydobyciu gazu ziemnego lub jako produkt uboczny przeróbki ropy naftowej w rafinerii. Gaz samochodowy wytwarzany jest najczęściej w procesach krakingu katalitycznego oraz pirolizy olefinowej.

Stosunek propanu do butanu w LPG nie jest stały i zależy od pory roku, ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej prężności par. Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny – A, B, C, D – wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną i przepisami krajowymi. W Polsce, zgodnie z tą normą:

REKLAMA

  • na okres zimowy (od 1 listopada do 31 marca) przewidziano mieszankę A – o wyższej prężności, czyli wyższej zawartości propanu;
  • na pozostały okres (od 1 kwietnia do 31 października) przewidziana jest mieszanka B – o niższej prężności.

Właściwości LPG

REKLAMA

Mieszanina propanu i butanu ma bardzo dobre parametry i może być stosowana do zasilania silników niskoprężnych (benzynowe), jako mono (jednopaliwowe) i Bi-fuel (dwa paliwa do wyboru na zmianę) oraz wysokoprężnych (diesel), jako dual-fuel (jednocześnie podanie dwóch paliw).

Czysty chemicznie propan C3H8 oraz butan C4H10 są gazami bezwonnymi. Nawanianie specjalnymi środkami ma na celu wykrycie ewentualnych nieszczelności lub pojawienie się gazu poza zbiornikiem LPG. Stąd bierze się ich przenikliwy zapach. Propan i butan zmieszane z powietrzem w określonych proporcjach tworzą mieszaninę wybuchową.

Propan-butan pod ciśnieniem par własnych znajduje się w stanie ciekłym (zamknięty w zbiorniku jest cieczą). Jego ciśnienie zależy od temperatury (rośnie wraz z temperaturą). Po odparowaniu jest cięższy od powietrza (zalega w dolnych warstwach i obniżeniach terenu).

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice w nazewnictwie - LPG, GPL lub Autogas

Autogaz, a więc propan – butan, dostępny jest na stacjach dystrybucji pod różnymi nazwami. W zależności od kraju, może być nazywany LPG, GPL lub też Autogas. Nazewnictwo to nie jedyne różnice. Różne są też końcówki w dystrybutorach wykorzystywanych do tankowania LPG. Końcówka wlewu jest przystosowana do pistoletu, którym napełniany jest zbiornik gazu w samochodzie. O ile w Polsce końcówki są zunifikowane, to za granicą mogą się różnić. Aktualnie istnieją cztery podstawowe typy końcówek:

  • Dutch bayonet (tzw. holenderska lub z bolcami) – rozpowszechniona w Holandii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii oraz częściowo w Niemczech;
  • Italian dish  (tzw. włoska)  - najczęściej spotykana w Europie i na świecie, w tym w Polsce;
  • ACME thread (tzw. belgijska lub z dużym gwintem) – popularna w Belgii;
  • rosyjska – używana w starszych systemach instalacji LPG, występuje przede wszystkim we wschodniej Europie (Ukraina, Białoruś, Rosja).

Przy zaworze typu włoskiego występują dwa rozmiary gwintu, w który wkręca się przejściówkę. Obecnie montowany i zarazem najczęściej spotykany ma gwint M10, ale w starszych samochodach można spotkać większy - M14.
Na pierwszy rzut oka mnogość końcówek może być przeszkodą w planowaniu dalekiej podróży. Na szczęście, tylko pozornie. Ogólnodostępne są zarówno uniwersalne adaptery (redukcje) pozwalające dostosować się do systemu tankowania (wygodniejsze), jak i przeznaczone do konkretnych  rozwiązań. Pomocą służy także obsługa stacji, a jeśli jest bezobsługowa, można liczyć na uprzejmość lokalnych kierowców. W planach jest zastąpienie w Europie różnych końcówek jednym, uniwersalnym złączem, tzw. euro connectorem. Na pełną unifikację trzeba będzie jednak trochę poczekać. Na razie euro connector wprowadzany jest „pilotażowo” w Portugalii oraz na kilku stacjach w wybranych państwach Starego Kontynentu.

Zobacz też: Zakup używanego samochodu z LPG

Historia LPG

Historia LPG sięga początku XX wieku. Wówczas przy produkcji benzyny pojawiał się problem zbyt szybkiego jej odparowywania podczas składowania. W 1911 r. amerykański chemik, dr Walter Snelling, odkrył, że za ten proces odpowiedzialny jest propan i butan. Dość szybko opracował praktyczne metody usuwania tych gazów z benzyny. W latach 1920 i 1930 gwałtownie wzrosła liczba użytkowników korzystających z gazu płynnego do gotowania i jako paliwo samochodowe.

Autorem tekstu jest Sylwester Bieńkowski, Kierownik Działu Technicznego ELPIGAZ Sp. z o.o.

Ekspert branży LPG. Prowadzi szkolenia z zakresu montażu instalacji gazowych do silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Odpowiedzialny za projektowanie oraz wdrażanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych, prowadzenie badań mających na celu rozwój instalacji gazowych oraz przeprowadzanie procesów homologacyjnych nowych podzespołów gazowych układów zasilania.   

Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej, specjalność Silniki i Siłownie okrętowe, Sprężarki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA