REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

LPG – Liquefied Petroleum Gas (Płynne Paliwo Gazowe) jest mieszaniną węglowodorów, głównie propanu C3H8 i butanu C4H10. Otrzymuje się ją bezpośrednio przy wydobyciu gazu ziemnego lub jako produkt uboczny przeróbki ropy naftowej w rafinerii. Gaz samochodowy wytwarzany jest najczęściej w procesach krakingu katalitycznego oraz pirolizy olefinowej.

Stosunek propanu do butanu w LPG nie jest stały i zależy od pory roku, ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej prężności par. Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny – A, B, C, D – wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną i przepisami krajowymi. W Polsce, zgodnie z tą normą:

REKLAMA

  • na okres zimowy (od 1 listopada do 31 marca) przewidziano mieszankę A – o wyższej prężności, czyli wyższej zawartości propanu;
  • na pozostały okres (od 1 kwietnia do 31 października) przewidziana jest mieszanka B – o niższej prężności.

Właściwości LPG

REKLAMA

Mieszanina propanu i butanu ma bardzo dobre parametry i może być stosowana do zasilania silników niskoprężnych (benzynowe), jako mono (jednopaliwowe) i Bi-fuel (dwa paliwa do wyboru na zmianę) oraz wysokoprężnych (diesel), jako dual-fuel (jednocześnie podanie dwóch paliw).

Czysty chemicznie propan C3H8 oraz butan C4H10 są gazami bezwonnymi. Nawanianie specjalnymi środkami ma na celu wykrycie ewentualnych nieszczelności lub pojawienie się gazu poza zbiornikiem LPG. Stąd bierze się ich przenikliwy zapach. Propan i butan zmieszane z powietrzem w określonych proporcjach tworzą mieszaninę wybuchową.

Propan-butan pod ciśnieniem par własnych znajduje się w stanie ciekłym (zamknięty w zbiorniku jest cieczą). Jego ciśnienie zależy od temperatury (rośnie wraz z temperaturą). Po odparowaniu jest cięższy od powietrza (zalega w dolnych warstwach i obniżeniach terenu).

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice w nazewnictwie - LPG, GPL lub Autogas

Autogaz, a więc propan – butan, dostępny jest na stacjach dystrybucji pod różnymi nazwami. W zależności od kraju, może być nazywany LPG, GPL lub też Autogas. Nazewnictwo to nie jedyne różnice. Różne są też końcówki w dystrybutorach wykorzystywanych do tankowania LPG. Końcówka wlewu jest przystosowana do pistoletu, którym napełniany jest zbiornik gazu w samochodzie. O ile w Polsce końcówki są zunifikowane, to za granicą mogą się różnić. Aktualnie istnieją cztery podstawowe typy końcówek:

  • Dutch bayonet (tzw. holenderska lub z bolcami) – rozpowszechniona w Holandii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii oraz częściowo w Niemczech;
  • Italian dish  (tzw. włoska)  - najczęściej spotykana w Europie i na świecie, w tym w Polsce;
  • ACME thread (tzw. belgijska lub z dużym gwintem) – popularna w Belgii;
  • rosyjska – używana w starszych systemach instalacji LPG, występuje przede wszystkim we wschodniej Europie (Ukraina, Białoruś, Rosja).

Przy zaworze typu włoskiego występują dwa rozmiary gwintu, w który wkręca się przejściówkę. Obecnie montowany i zarazem najczęściej spotykany ma gwint M10, ale w starszych samochodach można spotkać większy - M14.
Na pierwszy rzut oka mnogość końcówek może być przeszkodą w planowaniu dalekiej podróży. Na szczęście, tylko pozornie. Ogólnodostępne są zarówno uniwersalne adaptery (redukcje) pozwalające dostosować się do systemu tankowania (wygodniejsze), jak i przeznaczone do konkretnych  rozwiązań. Pomocą służy także obsługa stacji, a jeśli jest bezobsługowa, można liczyć na uprzejmość lokalnych kierowców. W planach jest zastąpienie w Europie różnych końcówek jednym, uniwersalnym złączem, tzw. euro connectorem. Na pełną unifikację trzeba będzie jednak trochę poczekać. Na razie euro connector wprowadzany jest „pilotażowo” w Portugalii oraz na kilku stacjach w wybranych państwach Starego Kontynentu.

Zobacz też: Zakup używanego samochodu z LPG

Historia LPG

Historia LPG sięga początku XX wieku. Wówczas przy produkcji benzyny pojawiał się problem zbyt szybkiego jej odparowywania podczas składowania. W 1911 r. amerykański chemik, dr Walter Snelling, odkrył, że za ten proces odpowiedzialny jest propan i butan. Dość szybko opracował praktyczne metody usuwania tych gazów z benzyny. W latach 1920 i 1930 gwałtownie wzrosła liczba użytkowników korzystających z gazu płynnego do gotowania i jako paliwo samochodowe.

Autorem tekstu jest Sylwester Bieńkowski, Kierownik Działu Technicznego ELPIGAZ Sp. z o.o.

Ekspert branży LPG. Prowadzi szkolenia z zakresu montażu instalacji gazowych do silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Odpowiedzialny za projektowanie oraz wdrażanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych, prowadzenie badań mających na celu rozwój instalacji gazowych oraz przeprowadzanie procesów homologacyjnych nowych podzespołów gazowych układów zasilania.   

Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej, specjalność Silniki i Siłownie okrętowe, Sprężarki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA