| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Metody zabezpieczania gniazd zaworowych

Metody zabezpieczania gniazd zaworowych

Eksploatacja niektórych silników na gazie LPG niesie za sobą ryzyko wypalenia się gniazd zaworowych w ich głowicach. Czy można temu zaradzić?

Pewne jednostki napędowe obarczone są wysokim prawdopodobieństwem wypalenia się ich gniazd zaworowych w trakcie eksploatacji na gazie LPG. Do grupy wysokie ryzyka zalicza się przede wszystkim silniki z mechaniczną regulacją luzu zaworowego (np. niektóre jednostki Hondy). Poza tym nawet jeśli jednostka napędowa posiada hydrauliczną jego kompensację, nie gwarantuje to bezusterkowej jej eksploatacji (np. silniki Hyundaia i Kii 1.4 16V 109KM czy 1.6 16V 122KM).

Opinie co do skuteczności a przede wszystkim opłacalności stosowania specjalnych środków zabezpieczających gniazda zaworowe są podzielone, ale w wielu przypadkach wydłużają znacząco żywotność silnika. Oto najbardziej popularne metody zabezpieczania gniazd zaworowych:

Lubryfikacja

Polega ona na aplikowaniu do kolektora ssącego specjalnego środka chemicznego (lubryfikatora), który ma na celu wydłuży żywotność zarówno zaworów jak i gniazd zaworowych. W tym celu wykonywany jest specjalny otwór w kolektorze, który zostaje połączony za pomocą rurki ze zbiorniczkiem z płynem konserwującym gniazda zaworowe. W zależności od możliwości finansowych klienta można zastosować prosty układ podciśnieniowy wraz z zaworem na zbiorniczku, bądź doposażyć silnik w elektronicznie sterowane dodatkowy wtryskiwacz. Płyn kosztuje przeciętnie ok. 100zł a jego zużycie kształtuje się na poziomie ok. 1l na 10 tys.km. Koszt instalacji wynosi od ok. 300zł za prosty układ podciśnieniowy do 650zł za bardziej zaawansowane rozwiązanie.

Zobacz też: LPG w Kia Cee’d i Hyundaiu i30

Dodatki do paliwa i gazu

Na rynku dostępne są także środki chemiczne, które można dodawać bezpośrednio do zbiornika z gazem LPG jak i do benzyny. Jest to niewątpliwie najmniej kłopotliwa forma zabezpieczania gniazd zaworowych, która nie wymaga instalowania w aucie żadnych dodatkowych urządzeń. Co więcej, taką operację możemy wykonać samemu w dowolnym momencie.

Utwardzanie gniazd zaworowych

Mocno kontrowersyjną metodą zabezpieczania gniazd zaworowych w głowicy jest utwardzanie. Koszt takiej usługi kształtuje się na poziomie ok. 1400zł, czyli tyle ile często trzeba zapłacić za używaną głowicę z wymianą. Są jednak przypadki, gdy koszt ewentualnej głowicy jest bardzo wysoki i w takim przypadki może się okazać, że dodatkowe utwardzanie jest opłacalne.

Zobacz też: Czy LPG nadaje się do silników TSI?

To czy stosować którąkolwiek z ww. metod jest sprawą dyskusyjną. Istnieje bowiem spora szansa, że zapewnią mu większą żywotność w trakcie eksploatacji na gazie LPG. Z drugiej strony ewentualna regeneracja głowicy może okazać się tańsza niż jej zabezpieczanie. Nie da się jednak ukryć, że jeśli dany silnik znany jest z kiepskiej współpracy z instalacją LPG, a  zależy nam na długotrwałej jego eksploatacji na alternatywnym paliwie, to lepiej pomyśleć nad wyborem innej jednostki napędowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Minka .pl

oferuje ekologiczne tapety ścienne drukowane w technologii lateksowej HP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »