REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym.
Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym.

REKLAMA

REKLAMA

Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym. Jest bardzo ważny i nierzadko przysparza wiele problemów właścicielom samochodów wyposażonych w silniki benzynowe.

Nazwa sonda lambda - skąd się wzięła?

Etymologia nazwy tej sondy jest dość prosta: Nazwa pochodzi od litery lambda (λ), której używa się do oznaczania stosunku ilości powietrza do paliwa w mieszance. Ideał jest wtedy., gdy w mieszance jest tyle powietrza, aby spalić całą ilość paliwa. Jednak, jak wiemy ideały nie istnieją...

REKLAMA

Zobacz też: Jakie zadania ma sonda lambda?

Krótki zarys historyczny sondy lambda

Wykorzystywane są w silnikach benzynowych od 1979, a coraz więcej ma kilka sond, np. przed i za katalizatorem. Od 1992, gdy wprowadzono bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące szkodliwości spalin, stały się elementem standardowego wyposażenia samochodów z silnikami benzynowymi.

Zadania, którym musi sprostać sonda lambda

Sonda ma za zadanie mierzyć poziom tlenu w spalinach, w układzie wydechowym. Czyni to, aby określić poziom efektywności spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Po odczycie danych, wysyła je do sterownika silnika, który reguluje skład mieszanki. Powinien on być jak najbliższy stechiometrycznemu, czyli że na 14.7 kg powietrza przypada 1 kg paliwa. Sygnały wysyłane przez sondę są dwojakie: „za mało” lub „za dużo”. Gdy przestanie przesyłać informacje do mikroprocesora, praca silnika przestawi się w tryb stały, a co za tym idzie - spadnie moc silnika i wzrośnie spalanie o ok. 15-50%. Należy wtedy jak najszybciej wymienić sondę, bo można po prostu zniszczyć lub doprowadzić do samozapłonu katalizatora, a jego wymiana słono kosztuje.

Zobacz też: Podstawy, które musisz znać o katalizatorach samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa sondy lambda

Sonda zbudowana jest z materiału ceramicznego – dwutlenku cykronu, na którego końcach są małe ilości platyny, które są elektrolitami, a pomiędzy końcami generuje się siła motoryczna.

Napięcie przesyłane jest do modułu sterującego składem mieszanki w silniku. Dostosowuje on ją do potrzeb silnika i aktualnych warunków.

Sondę umieszcza się w układzie wydechowym tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami pochodzącymi ze spalin, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z otoczeniem i temperaturą panująca na zewnątrz. Ze względu na warunki w jakich pracuje, poddawana jest ona stałemu, wysokiemu obciążeniu termicznemu i mechanicznemu. Utrzymanie stałej temperatury w wewnętrznej części jest bardzo ważne, dlatego niektóre sondy posiadają własną grzałkę.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Eksploatacja sondy lambda

Bosch, jedna z największych firm produkujących sondy lambda, proponuje aby co ok. 30 tys. km. sprawdzać działanie sondy/ sond. Jednak przez wiele ASO i  użytkowników jest to lekceważone, bo po co sprawdzać skoro działa?

Teoretycznie sondy powinny wytrzymać przebieg ok. 50-80 tys. km ,a podgrzewane do ok. 160 tys., jednak to tylko teoria, dlatego kontrolować ich stan zgodnie z zaleceniami producenta.

Poza tym, należy pamiętać o skutkach przyrodniczych źle działającej sondy. Mieszanka wtedy jest, źle dobrana, co powoduje zwiększenie zanieczyszczenia środowiska przez pojazd. Jednak ten aspekt u większości producentów jest niżej w hierarchii aniżeli wzrost spalania i spadek mocy.

Zobacz też: Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Co wpływa na stan sondy lambda?

Na kondycję sondy wpływa bardzo wiele czynników. Jednym z nich jest środowisko zewnętrzne - zanieczyszczenia, skrajne temperatury, wilgoć czy sól drogowa w zimie oraz ewentualne uszkodzenia zewnętrzne spowodowane np. kamieniem czy najechaniem na jakąś wysoką przeszkodę. Ponadto, zdarza się, że przewody ulegają naprężeniom, co powoduje ich przerwanie, a wtedy konieczna jest wymiana. Jeszcze innym czynnikiem jest jakość zatankowanego paliwa: niskooktanowe, zanieczyszczone, zawierające duże ilości ołowiu, może zanieczyszczać i w rezultacie uszkodzić.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Sonda lambda, a LPG

REKLAMA

Szczegółowe konkretne dane z tego zakresu są słabo dostępne i niejasne. Zdania w tej materii są podzielone między użytkownikami. Każdy "gazownik" montuje instalację w odmienny sposób, z różnych elementów i technologii znanej jedynie jemu. Na forach internetowych możemy znaleźć rozbieżne informacje, jednak najczęściej spotykane, najbardziej typowe zestawy danej generacji zostały zobrazowane poniżej. 

Różne generacje instalacji gazowych, potrzebują lub nie potrzebują sondy do prawidłowego działania. W instalacjach I generacji jest odpowiednia śruba regulująca dawkę, więc odczyt nie jest konieczny do funkcjonowania silnika. Przy II i III generacji, sonda jest potrzebna zarówno na benzynie, jak i na LPG. Tak samo ustawia mieszankę gazu z powietrzem poprzez silnik krokowy na przewodzie z parownika do mixera.

W przypadku sekwencji (IV-tej generacji), sygnał ten wykorzystuje się dla celów diagnostycznych. Mając obraz pracy sondy lambda, na ekranie komputera można o wiele precyzyjniej wyregulować czas pracy wtryskiwaczy gazowych, zarówno na biegu jałowym jak i pod obciążeniem w czasie jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA