| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Sonda lambda a LPG

Sonda lambda a LPG

Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym. Jest bardzo ważny i nierzadko przysparza wiele problemów właścicielom samochodów wyposażonych w silniki benzynowe.

Nazwa sonda lambda - skąd się wzięła?

Etymologia nazwy tej sondy jest dość prosta: Nazwa pochodzi od litery lambda (λ), której używa się do oznaczania stosunku ilości powietrza do paliwa w mieszance. Ideał jest wtedy., gdy w mieszance jest tyle powietrza, aby spalić całą ilość paliwa. Jednak, jak wiemy ideały nie istnieją...

Zobacz też: Jakie zadania ma sonda lambda?

Krótki zarys historyczny sondy lambda

Wykorzystywane są w silnikach benzynowych od 1979, a coraz więcej ma kilka sond, np. przed i za katalizatorem. Od 1992, gdy wprowadzono bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące szkodliwości spalin, stały się elementem standardowego wyposażenia samochodów z silnikami benzynowymi.

Zadania, którym musi sprostać sonda lambda

Sonda ma za zadanie mierzyć poziom tlenu w spalinach, w układzie wydechowym. Czyni to, aby określić poziom efektywności spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Po odczycie danych, wysyła je do sterownika silnika, który reguluje skład mieszanki. Powinien on być jak najbliższy stechiometrycznemu, czyli że na 14.7 kg powietrza przypada 1 kg paliwa. Sygnały wysyłane przez sondę są dwojakie: „za mało” lub „za dużo”. Gdy przestanie przesyłać informacje do mikroprocesora, praca silnika przestawi się w tryb stały, a co za tym idzie - spadnie moc silnika i wzrośnie spalanie o ok. 15-50%. Należy wtedy jak najszybciej wymienić sondę, bo można po prostu zniszczyć lub doprowadzić do samozapłonu katalizatora, a jego wymiana słono kosztuje.

Zobacz też: Podstawy, które musisz znać o katalizatorach samochodowych.

Budowa sondy lambda

Sonda zbudowana jest z materiału ceramicznego – dwutlenku cykronu, na którego końcach są małe ilości platyny, które są elektrolitami, a pomiędzy końcami generuje się siła motoryczna.

Napięcie przesyłane jest do modułu sterującego składem mieszanki w silniku. Dostosowuje on ją do potrzeb silnika i aktualnych warunków.

Sondę umieszcza się w układzie wydechowym tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami pochodzącymi ze spalin, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z otoczeniem i temperaturą panująca na zewnątrz. Ze względu na warunki w jakich pracuje, poddawana jest ona stałemu, wysokiemu obciążeniu termicznemu i mechanicznemu. Utrzymanie stałej temperatury w wewnętrznej części jest bardzo ważne, dlatego niektóre sondy posiadają własną grzałkę.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »