| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Czy LPG nadaje się do silników TSI?

Czy LPG nadaje się do silników TSI?

W czasach drożejącego paliwa i zaostrzających się norm emisji spalin producenci robią wszystko, by z jak najmniejszej pojemności skokowej uzyskać jak największą moc. Jednym z rozwiązań stosowanych w sinikach konstruowanych w myśl down-sizingu, jest bezpośredni wtrysk benzyny. W przypadku grupy Volkswagena, technologia ta stosowana jest w silnikach TSI.

Silniki TSI, chociaż bardzo nowoczesne i dynamiczne, palą dość dużo. W przypadku silników 1.2 lub 1.4 TSI możemy zapomnieć, że osiągniemy spalanie na poziomie innych, wolnossących jednostek o tej pojemności. Wysokie spalanie jeszcze bardziej odczuwalne jest podczas jazdy w mieście, gdy podczas gwałtownego przyspieszania i hamowania, turbina poddawana jest sporym obciążeniom. Wydaje się, że skoro jest to silnik benzynowy, dobrym rozwiązaniem może być montaż instalacji LPG. W przypadku silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, nie jest to jednak takie proste.

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Problem jest dość prosty. W zwykłych silnikach wtryskiwacze zamontowane są w kolektorze ssącym, w dość sporej odległości od komór spalania. W momencie gdy silnik pracuje na gazie, a wtryskiwacze „odpoczywają”, nic złego się nie dzieje. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wtryskiwacze zamontowane są bezpośrednio do komory spalania. Mimo bardzo wysokiej temperatury, wtryski pozostają nietknięte, ponieważ chłodzi je benzyna, która przez nie przepływa. Gdy auto jest zasilane gazem, a wtryskiwacze nie są chłodzone benzyną, temperatura robi się zbyt wysoka i.. na tym szybko kończy się praca silnika. Kolejnym powodem, dla którego LPG + TSI nie wydaje się być dobrym połączeniem, jest fakt, że wtrysk bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny od pośredniego. W takim wypadku nie sposób tak dostosować wtryskiwaczy gazowych wkręconych w kolektor, aby jak najlepiej odwzorować wtrysk paliwa.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Firmy produkujące instalacje gazowe poszły jednak o krok dalej, i wymyśliły tak zwany "dotrysk benzyny". Polega to na tym, że co kilka cykli wtrysku gazu, następuje wtrysk benzyny, który chłodzi używane w niewielkim stopniu wtryskiwacze benzyny. Stosunek ilości spalanej benzyny do spalanego gazu jest zależny od wielu czynników. W czasie spokojnej jazdy, przy małym obciążeniu silnika, stosunek ten wynosi około 75 % gazu do 25 % benzyny. W czasie gdy stoimy w korku, silnik do podtrzymania pracy silnika wykorzystuje jedynie benzynę. Także podczas wysokich obciążeń (wysokie prędkości lub gdy auto jest mocno dociążone) stosunek wykorzystywanego paliwa do gazu mocno się zmienia, a nam się jedynie wydaję, że jedziemy dzięki zasilaniu LPG. Kontrolki bowiem wskazują gaz, a silnik tak naprawdę do prawidłowej pracy potrzebuje benzyny.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »