| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Silnik wysokoprężny zasilany gazem CNG to nie fikcja. Możliwe jest nawet zamontowanie instalacji gazowej CNG nawet do popularnych diesli.

Diesel na gaz – w czym problem?

Silniki diesla osiągają samozapłon, gdy mieszanka powietrzno-paliwowa ma 200-300 stopni C. Metan, aby się sam zapalić musi mieć temperaturę 550-600 st. C. Wytworzenie tak wysokiego ciśnienia, umożliwiającego pojawienie się tej temperatury jest bardzo trudne. Coś więc gaz w cylindrach musi zapalić.

Zobacz narzędzie: Kalkulator LPG

Do zainicjowania procesu spalania metanu w silniku diesla na gaz potrzebna jest niewielka porcja oleju napędowego wtryskiwana do mieszanki metanu z powietrzem sprężanej we wnętrzu cylindrów. Najpierw zapala się „ropa” która podwyższa temperaturę w cylindrze i powoduje wybuch gazu.

Wszystkim steruje oczywiście niezależny (choć bywają już zintegrowane) komputery sterujące włączone do układu paliwowego silnika. Taki sterownik oddzielnie oblicza dawki gazu i oleju, w zależności od stopnia wciśnięcia pedału gazu i obciążenia silnika.

Czy diesel na gaz daje jakiekolwiek oszczędności?

Eksploatacja silnika diesla na gaz CNG nie zmienia parametrów pracy silnika, za to jazda na nim jest o 30 proc. tańsza niż diesla zasilanego tylko olejem napędowym.

Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Koszty można jeszcze obniżyć stosując tzw. biodiesel, czyli biopaliwo. Wtedy koszty eksploatacji diesla na gaz można ograniczyć nawet o 45 – 50 procent.

Co z trwałością silnika diesla na gaz?

Pamiętajmy, ze w gruncie rzeczy mówimy mieszance dwóch paliw, a zatem warunki panujące w cylindrze nie odbiegają drastycznie od „zwykłego” diesla. Gaz jest rzeczywiście bardziej „suchy" niż olej napędowy, ale z kolei estry mają lepsze właściwości smarujące niż olej napędowy z ropy naftowej.

Jeszcze lepiej wygląda sprawa z biodieslem, który jest mieszanką estrów syntetycznych, które z założenia są bardziej odporne na temperaturę.

Można zatem powiedzieć, że zasilanie CNG połączone z biodieslem to rozwiązanie najtańsze i nie powoduje większego zużycia silnika niż sam olej napędowy!

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KPMG

Firma Doradcza KPMG

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »