| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Propan-butan (LPG) jest tańszy od benzyny, dlatego wielu kierowców decyduje się „zagazować” swoje auto. Problem w tym, że paliwo to tylko część wydatków eksploatacyjnych. Instalacja gazowa LPG kosztuje, podobnie jak jej utrzymanie i regulacja. W końcu - czy gaz LPG nie spowoduje szybszego zużycia silnika?

Ciepło, cieplej, gorąco

Jedno trzeba powiedzieć od razu - gaz LPG jest pełnoprawnym paliwem. Jest tańszy, a w starych autach bardziej ekologiczny niż benzyna, ale... LPG to nie zamiennik. Dlatego stosowanie gazu w silnikach budowanych do zasilania benzyną ma swoje wady.

Pierwsze co trzeba wiedzieć, to fakt że silnik zasilany gazem LPG będzie się szybciej zużywał. W zależności od generacji instalacji spadek żywotności niektórych elementów wynosi od kilku do nawet 20 procent. Szybciej będą zużywały się tuleje cylindrów, tłoki, pierścienie, zawory i gniazda zaworowe. Wszystko przez to, że benzyna jest tłusta i dodatkowo smaruje komorę spalania. Silnik „na gazie” będzie smarowany tylko olejem z miski.

Zobacz również: W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Kolejna sprawa to temperatura spalania propanu-butanu. Jest ona wyższa niż w przypadku benzyny. To oznacza szybsze „wydmuchiwanie” uszczelki spod głowicy, szybsze wypalanie gniazd zaworowych i większe ryzyko przegrzania.

Co jeszcze się zużywa?

LPG wpływa również na żywotność takich elementów jak tłumiki i katalizator. To związane jest właśnie z wyższą temperaturą spalania. Dodatkowym obciążeniem dla katalizatora jest siarka, a polski gaz LPG niestety wolny od niej nie jest.

Ważna jest również dbałość o układ paliwowy, który podczas pracy na propanie-butanie pozbawiony stałego przepływu benzyny. Pamiętajmy, że nie każdy wtrysk można zagazować. Dla wtryskiwaczy w układzie bezpośrednim odłączenie dawki paliwa wiąże się z odcięciem chłodzenia.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Zagrożone - tzw. wystrzałami - są elementy układu dolotowego. Wybuch niedopalonego gazu w kolektorze na pewno zniszczy przepływomierz, ale zagrożona jest też przepustnica.

Dobra regulacja to podstawa

Dobrze wyregulowana instalacja LPG będzie dostarczać do cylindrów około 10-30 procent więcej gazu niż aparatura wtryskowa benzyny. Jeśli silnik na benzynie spala 10 litrów na 100 kilometrów, to na gazie może zużywać nawet 13 litrów propanu-butanu. To zjawisko NORMALNE. Często spotyka się "fachowców" którzy kierując się chęcią jeszcze większej oszczędności ustawiają mieszankę gaz-powietrze tak ubogo (niska zawartość gazu LPG), że auto faktycznie pali kilka litrów gazu mniej. W ten sposób jednak temperatura spalania jest jeszcze wyższa, a silnikowi będzie jakby brakować mocy.

Gaz LPG jest mniej kaloryczny, zatem do utrzymania parametrów spalania potrzeba go więcej. Jeśli silnik spala tyle samo gazu co benzyny to pewne jest, że poważnie odbije się to na jego trwałości. Normalny jest też nieduży spadek mocy na wysokich obrotach. Wbrew obiegowej opinii nie będzie on jednak większy niż 10%. Warunkiem jest dobra regulacja, którą trzeba przeprowadzać zawsze przy analizatorze spalin.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Chronos-Investment Sp. z o. o.

Usługi księgowe i doradztwo podatkowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »