| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?

Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?

Zarówno systemy mieszalnikowe, jak i wtryskowe pierwszych czterech generacji zasilają silnik gazem w fazie lotnej.

Odmienny typ zasilania prezentuje układ wtrysku fazy ciekłej tego paliwa, który produkowany jest przez holenderską firmę Vialle i jak dotąd nie posiada na rynku konkurencji. Jest to instalacja typu dedykowanego, czyli występuje w zestawachpasujących jedynie do określonych modeli i wersji silnikowych samochodów.Komplet montażowy instalacji Vialle musi zostać zabudowany w pojeździe ściślewedług zaleceń i instrukcji producenta, bowiem w przypadku zmiany miejscamontażu któregoś z jej podzespołów zachodzi konieczność sztukowania przewodówgazowych i połączeń elektrycznych.

Zobacz również: Czy warto czyścić chłodnicę powietrza?

Zasadniczą różnicą w tego typu układach w stosunku do starszych typów instalacji jest brak reduktora, a LPG przechodzi w fazę gazową dopiero po wtryśnięciu do kanału dolotowego silnika. Rozprężający się gaz odbiera ze swojego otoczenia duże ilości ciepła. Schłodzone zostaje również powietrze, zatem w ten sposób istnieje możliwość zwiększenia mocy silnika zasilanego gazem. W celu wymuszenia przepływu ciekłego LPG w układzie oraz utrzymania w nim odpowiedniego ciśnienia, instalacja Vialle posiada również zintegrowaną z zaworem zespolonym, pięciosekcyjną, napędzaną silnikiem prądu przemiennego, pompę LPG. Aby w przewodach gazowych nie następowało parowanie LPG konstruktorzy zdecydowali się podnieść w nich ciśnienie do wartości większej o około 0,5 MPa od ciśnienia par nasyconych w zbiorniku.

Za utrzymanie stałego nadciśnienia odpowiada regulator ciśnienia. Wykorzystywane w układzie firmy Vialle wtryskiwacze mają podobną budowę do wtryskiwaczy instalacji czwartej generacji, z tą różnicą, że muszą być przystosowane do większych wartości ciśnienia gazu w układzie. Aby otworzyć iglicę wtryskiwacza potrzebny jest prąd rzędu 8 A (około dwa razy większy niż przy wtrysku fazy lotnej), a problem nadmiernego nagrzewania się cewki elektromagnesu rozwiązano stosując wtryskiwacz o niskim poziomie rezystancji. Niewykorzystane przez wtryskiwacze paliwo przewodem powrotnym odprowadzane jest do zbiornika. Sterowanie instalacją wtrysku fazy ciekłej LPG, zwanej też przez niektórych „piątą generacją” jest podobne do sterowania układami wtrysku sekwencyjnego fazy gazowej LPG.

Zobacz również: Skoda Fabia I: czyszczenie potencjometru przepustnicy

Główną przeszkodą dla rozpowszechnienia się tego typu instalacji jest przede wszystkim jej znikoma uniwersalność, a co za tym równiej idzie, kilkukrotnie wyższa cena, w porównaniu do, nie gorzej sprawdzających się, układów czwartej generacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »