REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa trzeciej generacji?

Łukasz Krasowski
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi wadami starszych typów instalacji gazowych (pierwszej i drugiej generacji) były niewystarczająca dokładność sterowania składem mieszanki oraz możliwość zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w kanałach dolotowych silnika, czyli zjawisko tzw. „strzału”.

Pierwsza z wad ma niekorzystny wpływ na reaktor katalityczny i emisję szkodliwych składników spalin, natomiast druga dyskwalifikuje układy mieszalnikowe do zastosowania w silnikach z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych oraz przepływomierzem, ze względu na ryzyko ich poważnego uszkodzenia. Celem konstruktorów nowej generacji instalacji gazowej było więc wyeliminowanie powyższych wad, co pociągnęło za sobą znaczne zmiany konstrukcyjne. Paliwo gazowe podobnie jak w starszych generacjach układów zasilania LPG przechodzi z fazy ciekłej w gazową w reduktorze, ale w przypadku trzeciej generacji jego charakterystyka nie wpływa już w znaczący sposób na skład mieszkanki paliwowo-powietrznej.

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

REKLAMA

Dawką paliwa podawaną do układu dolotowego steruje rozdzielacz, składający się z zaworu odcinającego oraz zaworu dławiącego służącego do regulacji przepływu paliwa gazowego. Rozdzielacz posiada wyprowadzenia w liczbie odpowiadającej ilości cylindrów silnika, które połączone są z wtryskiwaczami umieszczonymi na kolektorze ssącym, w jak najbliższej odległości od komór spalania. Takie umieszczenie wtryskiwaczy skutecznie eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska zapłonu mieszanki w kanałach dolotowych.

Aby regulacja składu mieszanki była bardziej precyzyjna układy trzeciej generacji posiadają czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym (MAP sensor). Ilość podawanego paliwa jest ustalana na podstawie sygnałów z tego czujnika oraz prędkości obrotowej, a dane te przechowywane są w sterowniku instalacji pod postacią tzw. map. Dawka paliwa zapisana w mapie jest korygowana z wykorzystaniem sygnału z sondy lambda, więc można zauważyć, że sposób sterowania dawkowaniem paliwa gazowego jest w tym przypadku podobny do sterowania układów wtrysku benzyny. W razie awarii sondy lambda sterownik instalacji przechodzi w tryb awaryjny i dawkowanie paliwa regulowane jest jedynie na podstawie mapy.

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełączanie między paliwami jest w układach trzeciej generacji podobne do rozwiązań drugiej generacji, z tą różnicą, że w nowszym systemie oprogramowanie posiada funkcję autodiagnostyki, co daje możliwość samoczynnego przełączenia na zasilanie benzyną w wypadku awarii, któregoś z podzespołów.Instalacje LPG trzeciej generacji były montowane jedynie przez kilka lat i nie są już oferowane na rynku. Możemy je spotkać najczęściej w pojazdach z przełomu wieków, przeważnie sprowadzonych z Holandii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA