| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Jak działa instalacja gazowa drugiej generacji?

Jak działa instalacja gazowa drugiej generacji?

Wprowadzenie na rynek silników z układami wtrysku benzyny i elektronicznym sterowaniem składem mieszanki za pomocą sondy lambda wymusiło na konstruktorach układów zasilania gazowego dostosowanie konstrukcji instalacji gazowych do wymogów nowego typu silników.

Generalna zasada działania instalacji drugiej generacji jest taka sama jak w przypadku pierwszej generacji, różnica tkwi natomiast w sposobie sterowania składem mieszanki. W miejsce śruby regulacyjnej na przewodzie między reduktorem, a mieszalnikiem trafił zawór dławiący sterowany silnikiem krokowym. W układach drugiej generacji znacznie bardziej rozbudowana została instalacja elektryczna. Zawiera ona przełącznik wyboru paliwa, centralkę elektroniczną sterującą silnikiem krokowym oraz emulatory sond lambda i wtryskiwaczy. Emulatorem nazywamy układy elektroniczne generujące sygnały elektryczne, które niejako „oszukują” sterownik układu benzynowego, imitując poprawną pracę wtryskiwaczy benzynowych i sondy lambda podczas zasilania silnika gazem LPG. Jest to konieczne, ponieważ w przypadku braku emulatorów sterownik układu benzynowego generował będzie błędy i uniemożliwi poprawną pracę silnika. 

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Elektronika instalacji gazowej ustala skład mieszanki paliwowo - powietrznej za pomocą sygnału pochodzącego z sondy lambda, dzięki temu, w odróżnieniu od instalacji pierwszej generacji, korekcja proporcji paliwo - powietrze jest wykonywana na bieżąco. Podstawą prawidłowej regulacji układu zasilania drugiej generacji jest właściwy dobór mieszalnika oraz dobór i regulacja reduktora, podobna jak w przypadku układów pierwszej generacji. Zadaniem sterownika instalacji gazowej jest zatem jedynie korekta składu mieszanki, a nie tworzenie charakterystyki układu zasilania gazem, za którą odpowiada reduktor i mieszalnik. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

Do diagnostyki instalacji drugiej generacji służy analizator składu spalin oraz oprogramowanie diagnostyczne zainstalowane w komputerze PC. Oprogramowanie pozwala na monitorowanie podstawowych sygnałów takich jak: prędkość obrotowa silnika, położenie silnika krokowego oraz napięcie sondy lambda, jak również innych parametrów, np. temperatura parownika czy stopień otwarcia przepustnicy. Przełączanie między paliwami, inaczej niż w przypadku instalacji pierwszej generacji, odbywa się automatycznie po osiągnięciu ustalonych wartości prędkości obrotowej silnika i temperatury parownika. Silnik uruchamiany jest zwykle na zasilaniu benzyną, co jest szczególnie wskazane przy niskich temperaturach otoczenia. Ponieważ nie ma konieczności wypalania paliwa pozostałego w gaźniku przechodzenie między paliwami nie powoduje żadnych dodatkowych niedogodności.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Kozłowska

Radca prawny, adwokat, specjalista z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »