| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Auto Lato > Samochód w lecie: czego nie wolno robić podczas upału?

Samochód w lecie: czego nie wolno robić podczas upału?

Upalne lato to okres bardzo trudny zarówno dla kierowców, jak i dla ich pojazdów. Gorące dni bezlitośnie obnażają wszystkie mankamenty w eksploatacji i obsłudze samochodów. Oto wykaz, czego nie wolno robić i co należy robić w czasie upałów.

1. Nigdy nie myć samochodu w miejscu nasłonecznionym oraz kiedy jego karoseria jest silnie nagrzana. Woda zmieszana z brudem i detergentem po odparowaniu pozostawi na lakierze nieestetyczne plamy, najczęściej w formie „piegów” w miejscach, gdzie zbiorą się krople. Ponadto gwałtowne ochłodzenie karoserii zimną wodą może doprowadzić do silnych naprężeń w metalu i szkle szyb i spowodować niespodziewane rozpadnięcie się szyby nawet kilkanaście minut po zakończeniu mycia.

2. Nie zostawiać w zaparkowanym samochodzie zwierząt i dzieci, nawet gdy stoi on w miejscu zacienionym i ma otwarty szyberdach lub uchylone okna w drzwiach. Cień może się przesunąć i w każdej chwili samochód może znaleźć się w pełnym słońcu, a wtedy temperatura jego wnętrza gwałtownie wzrośnie do niebezpiecznej dla życia biologicznego granicy.

Zobacz również: Jaki samochód można kupić za jedną pensję?

3. Nie ustawiać samochodu w miejscach, gdzie w asfalcie widnieją głębokie zagłębienia po oponach parkujących wcześniej pojazdów. Koła mogą utknąć w miękkim asfalcie, który po ochłodzeniu się stwardnieje, co utrudni ruszenie z miejsca.

4. Jeżeli to konieczne, podczas jazdy otwierać okna w tylnych drzwiach, pozostawiając przednie zamknięte. W przypadku jazdy z otwartym przednim oknem pęd powietrza chłodzi intensywnie ramię i bark siedzącej przy nim osoby, co może prowadzić do poważnych schorzeń o podłożu reumatoidalnym (tzw. bark kierowcy), ujawniających się często po wielu latach.

5. Podczas wymiany koła nie ustawiać stopy podnośnika bezpośrednio na rozgrzanym asfalcie. Niewielka powierzchnia stopy powoduje, że przy średniej wielkości samochodzie osobowym naciska ona na asfalt z ciśnieniem 3 do 5 atmosfer, wskutek czego może ona stopniowo pogrążać się w asfalcie, zwłaszcza gdy jest on wykonany z nieodpowiedniego surowca, bez twardego wypełniacza, a jego warstwa ma sporą grubość. W skrajnym wypadku może to doprowadzić nawet do zsunięcia się samochodu z podnośnika, w najlepszym – do uszkodzenia lakieru przez głowicę podnośnika, gdy samochód przechyli się w nieprzewidywalny sposób.

Zobacz również: Jak jechać w korku?

6. Nie używać podczas jazdy tanich, nieodpowiednich okularów przeciwsłonecznych. Należy jednak pamiętać, że okulary męczą wzrok – jeden z najważniejszych zmysłów kierowcy, od którego zależy bezpieczeństwo jego i innych osób.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »