| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Auto Lato > Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Bardzo duże upały mogą, podobnie jak silne mrozy, utrudnić rozruch silnika samochodowego. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli silników, zasilanych gaźnikowo, ale czasem może się zdarzyć także w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Paliwa silnikowe pod wpływem wysokich temperatur parują. Najintensywniej parują benzyny, znacznie wolniej od nich – oleje napędowe. Jeżeli w układzie paliwowym istnieje dowolna komora, w której gromadzi się paliwo, np. obudowa filtru paliwa, komora pływakowa w gaźniku itp. wówczas w wyniku działania bardzo wysokiej temperatury znajdujące się w nich paliwo może nawet w całości odparować, co znacznie utrudni uruchomienie silnika.

Opary paliwa mogą się ulotnić do atmosfery, np. przez dysze paliwowe gaźnika albo przez przewody, odprowadzające nadmiar paliwa z instalacji wtryskowej. Na szczęście zjawisko to nie jest powszechne i zdarza się najczęściej w wyniku pozostawienia samochodu w nasłonecznionym miejscu na wiele godzin lub dni, np. na polu namiotowym czy parkingu.

Zobacz też: Jak często sprawdzać poziom oleju?

Rozruch silnika, w którego układzie paliwowym znajdują się „korki” z par paliwa lub z którego odparowało paliwo, nie jest niemożliwy. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością kilkukrotnego użycia rozrusznika dla zassania nowych porcji paliwa i napełnienia nim instalacji paliwowej. Rozrusznik nie powinien pracować bez przerwy, dłużej niż kilkanaście sekund.

rzede wszystkim dlatego, że podczas rozruchu silnika zachodzi ryzyko przegrzania uzwojeń rozrusznika, a tym samym – zniszczenia go. Płynący przez nie prąd o bardzo dużym natężeniu rozgrzewa je w każdych okolicznościach. Gdy rozrusznik jest już rozgrzany i dodatkowo zostanie podgrzany przepływającym przez niego prądem, emalia izolująca przewody w jego uzwojeniu może ulec zwęgleniu i wystąpią zwarcia międzyzwojowe. Dlatego należy dążyć do skrócenia okresów jego pracy i wydłużenia czasu przerwy pomiędzy nimi, podobnie jak w czasie silnych mrozów, choć z zupełnie innych powodów.

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

kolejnym powodem dla którego powinniśmy robić przerwy podczas uruchomiania silnika jest ryzyko rozładowania akumulatora. Tu również zachodzi analogia do rozruchu silnika podczas mrozów. Kierowca nigdy nie wie, w jakim stanie się znajduje i w jakim stopniu jest naładowany akumulator w jego samochodzie, zwłaszcza po dłuższym postoju. Akumulator może być zasiarczony, może też zachodzić w nim zjawisko samowyładowania, a bywa że zostanie w dużym stopniu rozładowany np. przez pozostawienie w samochodzie włączonych odbiorników prądu, nawet tak słabych, jak oświetlenie komory silnika, bagażnika lub kabiny pasażerskiej. Dla własnego dobra warto przyjąć założenie, że ładunek elektryczny, jaki się w nim znajduje, jest wyraźnie mniejszy od jego pojemności nominalnej i dostosować do tego swoje postępowanie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Kaszubiak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »