| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Auto Lato > Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Bardzo duże upały mogą, podobnie jak silne mrozy, utrudnić rozruch silnika samochodowego. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli silników, zasilanych gaźnikowo, ale czasem może się zdarzyć także w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Paliwa silnikowe pod wpływem wysokich temperatur parują. Najintensywniej parują benzyny, znacznie wolniej od nich – oleje napędowe. Jeżeli w układzie paliwowym istnieje dowolna komora, w której gromadzi się paliwo, np. obudowa filtru paliwa, komora pływakowa w gaźniku itp. wówczas w wyniku działania bardzo wysokiej temperatury znajdujące się w nich paliwo może nawet w całości odparować, co znacznie utrudni uruchomienie silnika.

Opary paliwa mogą się ulotnić do atmosfery, np. przez dysze paliwowe gaźnika albo przez przewody, odprowadzające nadmiar paliwa z instalacji wtryskowej. Na szczęście zjawisko to nie jest powszechne i zdarza się najczęściej w wyniku pozostawienia samochodu w nasłonecznionym miejscu na wiele godzin lub dni, np. na polu namiotowym czy parkingu.

Zobacz też: Jak często sprawdzać poziom oleju?

Rozruch silnika, w którego układzie paliwowym znajdują się „korki” z par paliwa lub z którego odparowało paliwo, nie jest niemożliwy. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością kilkukrotnego użycia rozrusznika dla zassania nowych porcji paliwa i napełnienia nim instalacji paliwowej. Rozrusznik nie powinien pracować bez przerwy, dłużej niż kilkanaście sekund.

rzede wszystkim dlatego, że podczas rozruchu silnika zachodzi ryzyko przegrzania uzwojeń rozrusznika, a tym samym – zniszczenia go. Płynący przez nie prąd o bardzo dużym natężeniu rozgrzewa je w każdych okolicznościach. Gdy rozrusznik jest już rozgrzany i dodatkowo zostanie podgrzany przepływającym przez niego prądem, emalia izolująca przewody w jego uzwojeniu może ulec zwęgleniu i wystąpią zwarcia międzyzwojowe. Dlatego należy dążyć do skrócenia okresów jego pracy i wydłużenia czasu przerwy pomiędzy nimi, podobnie jak w czasie silnych mrozów, choć z zupełnie innych powodów.

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

kolejnym powodem dla którego powinniśmy robić przerwy podczas uruchomiania silnika jest ryzyko rozładowania akumulatora. Tu również zachodzi analogia do rozruchu silnika podczas mrozów. Kierowca nigdy nie wie, w jakim stanie się znajduje i w jakim stopniu jest naładowany akumulator w jego samochodzie, zwłaszcza po dłuższym postoju. Akumulator może być zasiarczony, może też zachodzić w nim zjawisko samowyładowania, a bywa że zostanie w dużym stopniu rozładowany np. przez pozostawienie w samochodzie włączonych odbiorników prądu, nawet tak słabych, jak oświetlenie komory silnika, bagażnika lub kabiny pasażerskiej. Dla własnego dobra warto przyjąć założenie, że ładunek elektryczny, jaki się w nim znajduje, jest wyraźnie mniejszy od jego pojemności nominalnej i dostosować do tego swoje postępowanie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Czarnecki

Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »