REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób zgodnie z prawem i zasadami bezpieczeństwa przewozić dzieci w samochodzie?

Mateusz Mirkiewicz
dzieci
dzieci

REKLAMA

REKLAMA

Dzieci są szczególnie narażone na powstanie urazów podczas nieprzewidywalnych zdarzeń drogowych. Delikatne ciało dziecka podczas kolizji narażone jest na działanie olbrzymich sił.

W obecnie obowiązującym systemie prawnym zarówno na terenie Polski, jak i całej Unii Europejskiej istnieje obowiązek przewożenia dzieci do osiągnięcia 12 roku życia i wzrostu 150 cm w specjalnie zaprojektowanych dla tego celu urządzeniach. Dla zapewnienia gwarancji odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa urządzenia te muszą posiadać homologację, której symbol i numer powinien być umieszczony w widocznym miejscu.

REKLAMA

Z powodu różnic w budowie anatomicznej dziecka w zależności od jego wieku, foteliki dzielą się na pięć kategorii uwzględniających wagę od 0 do 36 kg.

Zobacz również: Czy warto kupować dodatkowe lusterko do obserwacji dziecka?

REKLAMA

Kategoria 0 i 0+. Zaliczane są do nich dzieci o masie ciała do 10 kg, co odpowiada mniej więcej 2 roku życia. Zalecane jest montowanie tych fotelików tyłem do kierunku jazdy, ze względu na zminimalizowanie urazów bardzo delikatnej wówczas szyi dziecka.

Kategoria 1. Zaliczają się do niej dzieci o masie ciała od 9 do 18 kg, co odpowiada mniej więcej okresowi między 2 a 4 rokiem życia. Charakterystyczne w budowie tych fotelików jest zastosowanie 5 punktowych pasów, które mają za zadanie zabezpieczenia nie wykształconej całkowicie miednicy dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategoria 2. Zaliczają się do niej dzieci o macie ciała od 15 do 25 kg, co odpowiada wiekowi 4-7 lat. Urządzenia zaliczane do tej kategorii przypominają swoją budową poduszkę podwyższającą ze zintegrowanym oparciem oraz prowadnicami do trzypunktowego pasa bezpieczeństwa zamontowanego w samochodzie.

Zobacz również: Czym zająć dziecko w czasie podróży?

Kategoria 3. Zaliczają się do niej dzieci o masie od 22 do 36 kg i wieku powyżej 7 lat. W tej kategorii stosuje się poduszkę podwyższającą bez oparcia do której stosuje się zamontowane w samochodzie pasy bezpieczeństwa. W tym przypadku istotne jest prawidłowe ustawienie zagłówka w fotelu, który będzie chronił głowę dziecka.
Zaleca się, aby montować fotelik na tylnym siedzeniu za fotelem kierowcy, ponieważ jest to najbezpieczniejsze miejsce w samochodzie. Jeśli chcemy zamontować fotelik na przednim siedzeniu, należy bezwzględnie odłączyć poduszkę powietrzną pasażera, jeśli pojazd jest w nią wyposażony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA