| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Jak należy przewozić rowery samochodem?

Jak należy przewozić rowery samochodem?

Pytanie oto jak przewieźć rowery autem pada niezwykle często przed weekendem majowym. Czy lepszym wyborem będzie umieszczenie jednośladu na dachu czy tylnej klapie auta?

Transport roweru może okazać się problematyczny, co więcej nawet niezgodny z prawem. Oczywiście najprościej  zapakować jednoślad do bagażnika, jednak takie rozwiązanie wymaga złożenia oparć tylnej kanapy, a więc znacząco ogranicza możliwości przewozowe samochodu. W dodatku konieczne jest również przynajmniej zdjęcie kół z roweru. Jeżeli podróżujemy samodzielnie lub we dwójkę, przewożenie roweru w bagażniku może być jedną z opcji. Jeśli mamy więcej pasażerów, niezbędne okaże się zaopatrzenie auta w odpowiedni bagażnik. Poza tym nie zapominajmy, że przewożąc rower w środku auta ryzykujemy zabrudzeniem lub niekiedy nawet mechanicznym zniszczeniem plastikowych elementów.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów bagażników rowerowych, które z łatwością dopasujemy do każdego rodzaju samochodu. Można spotkać nawet z konstrukcje, które są montowane do koła zapasowego na klapie bagażnika samochodu terenowego.

Zobacz też: Rower elektryczny 13 razy bardziej ekologiczny niż auto! 

– Wśród  dostępnych rodzajów bagażników rowerowych dużą popularnością cieszą się te montowane na haku holowniczym. Problem polega na tym, że w myśl polskich przepisów są one nielegalne, ponieważ najczęściej zasłaniają tablicę rejestracyjną. Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje natomiast możliwości czasowego demontażu tablicy w celu umieszczenia jej na bagażniku rowerowym. Nie ma także legalnej opcji wydania dodatkowej, trzeciej tablicy rejestracyjnej. Możemy jedynie liczyć na pobłażliwość funkcjonariuszy. To kuriozalna sytuacja, która występuje jedynie w naszym kraju – tłumaczy Daniel Bień, ekspert Motointegrator.pl.

Zdecydowanie najbardziej uniwersalny sposób przewożenia roweru to bagażnik dachowy – uchwyty mocowane są do poprzecznych belek. W tym przypadku musimy pamiętać o ograniczonej nośności dachu (około 50 kg), oraz o tym, że samochód z rowerami na dachu ma ponad 2 metry wysokości. Podczas większych dystansów nie bez znaczenia będzie również zwiększony opór aerodynamiczny i związane z nim większe zapotrzebowanie na paliwo.

Bagażnik dachowy to najbardziej uniwersalny sposób na przewożenie rowerów. Musimy jednak liczyć się z ograniczoną nośnością dachu, znaczącą wysokością samochodu oraz ze zwiększonym oporem aerodynamicznym.

Jakie alternatywy mamy? Pozostają nam bagażniki montowane na tylnej klapie samochodu. Są tańsze niż te platformy na hak, jednak sprawdzą się najlepiej tylko przypadku samochodów typu hatchback lub kombi. Dzięki stelażowej konstrukcji, pasom i wspornikom można łatwo dopasować je do większości samochodów. Mają jednak ograniczony udźwig, a w zakrętach i na nierównej nawierzchni masa rowerów znacząco oddziałuje na pokrywę bagażnika, co nie najlepiej odbija się na kondycji klapy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Prymakowska

Ekoconsultant sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »