REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt Unii Europejskiej w celu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
W Europie Środkowej jest o wiele więcej wypadków niż w części Zachodniej /Fot. Fotolia
W Europie Środkowej jest o wiele więcej wypadków niż w części Zachodniej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Europie Środkowej odnotowuje się zdecydowanie wyższą liczbę wypadków śmiertelnych przypadających na milion mieszkańców niż w Europie Zachodniej. Unia Europejska postanowiła to zmienić. Jak? Tego dowiecie się poniżej.

Bezpieczeństwo w transporcie uznane zostało za zasadniczą kwestię w kontekście transportu drogowego w krajach Europy Środkowej, ponieważ np. w roku 2004 (w momencie tworzenia programu) odnotowano około 726.200 wypadków drogowych i 991.100 ofiar w krajach Europy Środkowej (około 55% wypadków drogowych i ofiar w UE25, źródło: CARE, DG TREN obecnie DG MOVE).  Najwyższe wartości odnotowano w Polsce (143), następnie w Słowenii (129), na Węgrzech (129) i w Republice Czeskiej (126). Biorąc pod uwagę złożoność problemów jakim muszą stawić czoła państwa należące do obszaru Europy Środkowej i cele Programu dla Europy Środkowej kilka instytucji pochodzących z wyżej wymienionego obszaru aplikowało o realizację projektu SOL – Save Our Lives. Rozpoczął się on w kwietniu 2010 roku, a zakończy się w marcu 2013 r. Nadrzędnym celem projektu SOL jest opracowanie strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego, która będzie dawała się łatwo formować i adaptować w zróżnicowanych warunkach Europy Środkowej na poziomie społeczności lokalnych oraz jednoczesne stworzenie w ramach tych społeczności kompetentnych struktur zarządzających, których będą rozwiązywały problemy związane z negatywnymi i nieprzewidzianymi skutkami transportu drogowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie dokumenty są potrzebne podczas podróżowania po Unii Europejskiej?

Podjęcie tej tematyki przez realizatorów projektu SOL opiera się na następujących uzasadnieniach:
§ bezpieczeństwo ruchu drogowego jest bardzo często przedmiotem sporów politycznych w krajach Europy Środkowej oraz jest elementem programów politycznych;
§ nakłady finansowe kierowane są w stronę rozwoju infrastruktury drogowej, ale już niekoniecznie w stronę zrównoważonego transportu;
§ brakuje profesjonalistów – ludzi z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, którzy umieliby podejmować efektywne działania w ramach kreowania zrównoważonego transportu;
§ brakuje systemów koordynacji, planowania i ewaluacji działań, w szczególności na poziomie lokalnym.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Jednocześnie istnieje wiele przykładów już zrealizowanych dobrych i skutecznych działań z regionów Programu pozytywnie rozwiązujących problemy zrównoważonego transportu. Doświadczenia wielu krajów pokazują, że urbanistyka i zasady zrównoważonego transportu mogą być bardzo efektywne w odniesieniu do działań i programów mających na celu zapobieganie wypadkom drogowym. Te przykłady udanych działań zawsze związane są ze ścisłą współpracą zainteresowanych podmiotów. Współpraca w działaniach bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) ma ogromne znaczenie. Chociażby z tego względu, że brd to problem multidyscyplinarny i multisektorowy (m. in. infrastruktura, technologie, uczestnicy ruchu drogowego). Tylko kooperacja między sektorami przynosi efekty. W Programie dla Europy Środkowej i w projekcie SOL działania oparte są na współpracy regionów. Współdziałanie na poziomie społeczności lokalnych ma zawsze ogromne znaczenie bo mobilizuje tych, których podejmowane działania bezpośrednio dotyczą (tak naprawdę
pracują oni dla siebie). Zgodnie z regułą subsydiarności (wprowadzoną przez Traktat z Maastricht w 1992 r.) jedną z podstawowych zasad ustrojowych Unii Europejskiej jest to, że społeczności lokalne powinny odgrywać główną rolę w działaniach zmierzających do redukcji liczby ofiar wypadków drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Unia Europejska weźmie się za piratów drogowych

REKLAMA

Zasada ta mówi, że na szczeblu wspólnotowym powinny być podejmowane tylko te działania, których przeniesienie na wyższy szczebel oznacza większą skuteczność i efektywność niż w przypadku, gdyby prowadzenie stosownych akcji pozostawić w wyłącznej kompetencji rządów poszczególnych państw członkowskich. W związku z powyższym w projekcie SOL zostanie stworzona sieć zaangażowanych społeczności lokalnych, które będą się wymieniać dobrymi praktykami i doświadczeniami. Aktywność tej sieci to też mobilizowanie ludzi
do działań zmierzających do redukcji liczby ofiar wypadków drogowych na swoim terenie i wypracowanie efektywnych i skutecznych rozwiązań w kontekście zrównoważonego transportu.

W projekt jest zaangażowanych 12 partnerów z obszaru Europy Środkowej: z Włoch, Austrii, Niemiec, Czech, Polski, Słowacji, Słowenii, Węgier. Partnerem wiodącym jest ALOT (Agency of East Lombardy for Transport and Logistic) z Włoch. Polscy partnerzy to: ITS – Instytut Transportu Samochodowego z Warszawy i Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – Regionalne Centrum BRD z Olsztyna. Projekt SOL składa się z 6 pakietów zadaniowych. Instytut Transportu Samochodowego jest odpowiedzialny za realizację pakietu dotyczącego oceny stanu brd w obszarze Europy Środkowej. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – Regionalne Centrum BRD z Olsztyna jest odpowiedzialny za pilotażowe wdrożenie środków poprawiających stan brd, które będą indywidualnie dobrane dla każdej ze społeczności lokalnych w ramach projektu SOL.

Zobacz też: Brak polskiego przedstawiciela w kraju, do którego się wybieram

REKLAMA

Wdrożenie rozwiązań w regionach ma za zadanie sprostać zasadzie subsydiarności, która mówi, że to społeczności lokalne powinny odgrywać główną rolę w działaniach zmierzających do redukcji liczby ofiar  wypadków drogowych. Efektem końcowym projektu SOL będzie podręcznik, który pomoże miastom/regionom działać dalej i osiągać kolejne efekty w poprawie stanu brd, a nowym zainteresowanym społecznościom lokalnym będzie służyć jako pomoc do podjęcia działań. Korzystanie z podręcznika pozwoli na powielanie działań projektu SOL w regionach nie objętych projektem, a także po jego zakończeniu.

Oczekiwanymi rezultatami projektu SOL są:
- lepsze i skuteczniejsze planowanie działań z zakresu brd w miastach/regionach;
- skoordynowana, wielosektorowa i multidyscyplinarna współpraca w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i zrównoważonego transportu w miastach/regionach;
- wdrażanie projektów, których realizacja wynika z analiz i badań, a nie z niczym nie popartych decyzji;
- rozwój międzynarodowej sieci powiązań osób i instytucji mających wspólną wizję bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- stworzenie zestawu narzędzi dla miast/regionów, pozwalającego na samodzielne wdrożenie idei SOL.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA