| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Jeden z przełomowych wynalazków w dziedzinie bezpieczeństwa biernego w samochodzie - poduszka powietrzna - za rok obchodzić będzie 40–lecie istnienia. W 1973 roku na rynek amerykański wypuszczono pierwszy samochód wyposażony w to innowacyjne rozwiązanie. Był nim Oldsmobile Tornado.

Poduszka powietrzna (ang. Airbag) – czyli pasywny/bierny system bezpieczeństwa, wykorzystywany w samochodach do zapobiegania urazom podczas wypadków, to konstrukcja składająca się z 3 głównych elementów:

- układ aktywujący, czyli czujnik piezoelektryczny oraz cyfrowy układ mikroprocesorowy.

- generator gazu, który napełnia poduszkę, zawiera zapalnik i stałe paliwo.

- elastyczny, nylonowo - bawełniany worek wypełniający się gazem w razie wypadku.

Sama poduszka jest uruchamiana w kilkutysięcznych sekundy po uderzeniu. Przez wybuch pirotechniczny poduszka napełnia się gazem, a prędkość wystrzału to 322km/h! Ma też różne wymiary, dla Europy jest to 35-45 dm3 (kierowca) i 60-75 dm3 (pasażer) a dla Stanów Zjednoczonych, gdzie nie ma obowiązku zapinania pasów, 60-80 dm3 (kierowca) i 100-160 dm3 (pasażer).

Zobacz też: Jak wymienić poduszkę powietrzną pasażera?

Pierwszym etapem uruchamiającym całą sekwencję jest uderzenie. Poprzez bezwładnościowe czujniki rozmieszczone w różnych częściach auta zostaje przesłany bodziec. Dociera on do ACU (Airbag Control Unit), czyli komputera odpowiedzialnego za decyzję jakie poduszki mają zostać wystrzelone w danym momencie. Gdy poduszka jest już napełniona i dochodzi do zetknięcia z ciałem osoby w samochodzie, gazy znajdujące się w środku zaczynają uciekać przez otwory po bokach (materiał jest natarty od środka talkiem dzięki czemu wszystko przebiega szybciej) aby zapewnić prawidłową amortyzację i zapobiec uduszeniu się poszkodowanego. Podczas tego procesu znacząco zwiększa się ciśnienie w kabinie, co może uszkodzić wzrok bądź słuch kierowcy i pasażerów. Niektórzy producenci stosują specjalne systemy uchylające okna, zmniejszające niebezpieczeństwo wystąpienia wymienionych uszkodzeń.

Zobacz też: Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Typów i rodzajów Airbagów jest wiele. Najpopularniejsze to poduszki czołowe osób siedzących z przodu, montuje się je w kierownicy i desce rozdzielczej. Dzisiaj są one niemal standardem nawet w autach segmentu A (najmniejsze samochody miejskie). Poduszki typu SAB - kurtynowe, kolanowe (pierwszy raz zamontowane w Mercedesie SLR w 2003 roku), chroniące stopy kierowcy, klatkę piersiową czy poduszka środkowego pasażera tylnej kanapy to wyposażenie seryjne jedynie najnowszych modeli segmentu premium i flagowych limuzyn producentów. W reszcie samochodów trzeba za tego typu bezpieczeństwo dopłacać. Firma Brabus próbowała wprowadzić do sprzedaży airbag czołowy osób jadących z tyłu, ale przez wiele ograniczeń konstrukcyjnych zrezygnowano z tego pomysłu. Mercedes pracuje nad poduszką zewnętrzną, która w razie wypadku ma podnieść przód auta i dzięki temu zmniejszyć uszkodzenia, natomiast Volvo w najnowszym V40 zamontuje system chroniący pieszych, polegający na wystrzeleniu spod maski airbaga zakrywającego całą szybę.

Zobacz też: Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Pamiętać jednak trzeba, że ten system bezpieczeństwa posiada także wady. W momencie wybuchu tworzy się huk, który może doprowadzić do uszkodzenia słuchu, przy uderzeniu głową narażona jest rogówka oka, a gdy gaz już ucieka jest w stanie podrażnić gardło. Uszkodzenia ciała mogą wystąpić też, gdy zajmujemy złą pozycję za kierownicą albo nie zapinamy pasów bezpieczeństwa. Nie wolno nam również przewozić dziecka w foteliku na przednim siedzeniu bez wcześniejszego odłączenia czujnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Milena Wilczak

Właścicielka biura rachunkowego Account Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »