| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Informację o rozkładzie masy na przedniej i tylnej osi znajdziemy w danych technicznych i testach samochodów o wysokich osiągach. Na co ma wpływ równomierne rozłożenie masy w samochodzie? W jakich sytuacjach teoretycznie idealny rozkład masy może działać na naszą niekorzyść?

W pewnych przypadkach równomierne rozłożenie masy naszego samochodu, czyli magiczne 50/50, może być niekorzystne. Będzie to na przykład moment, w którym musimy ruszyć na śliskiej nawierzchni. W takiej sytuacji może okazać się, że lepiej poradzi sobie samochód przednionapędowy z większym naciskiem na przednią oś, a samochód tylnonapędowy z teoretycznie lepszymi proporcjami rozkładu masy będzie miał większe problemy. Opony bardziej dociążonej osi w aucie z napędem na przód nie utracą tak szybko przyczepności.

Zobacz też: Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Jak rozkład masy w aucie wpływa na jego zachowanie?

W przypadku samochodów seryjnych wiele z nich posiada napęd przedni, co w naturalny sposób sprawia, że są cięższe z przodu. Przód o większej wadze w połączeniu z przednim napędem powodują, że na zakręcie przy zbyt dużej prędkości, samochód ma tendencję do jazdy na wprost. Jego przód wyjeżdża na zewnętrzną stronę zakrętu, czyli jest podsterowny. Jednak ta zasada nie może być traktowana jako pewnik zachowania dla naszego auta, ponieważ na tył takiego samochodu działa siła tarcia o mniejszej wartości (z powodu mniejszego nacisku na tylną oś). Jeżeli jedziemy w zakręcie na granicy przyczepności i pojawi się jakakolwiek siła wytrącająca tył auta z toru jazdy (np. na skutek najazdu na dziurę lub kamień), spowoduje to właśnie poślizg lekkiego tyłu. Samochód stanie się nadsterowny. Tył będzie uciekał na zewnątrz zakrętu, zarzucając auto bokiem, co jest jeszcze bardziej niebezpieczne i trudniejsze do opanowania niż podsterowność. Jednak nadsterowne z reguły są samochody o cięższych tyłach i lżejszych przodach. Samochód, który posiada równomierny rozkład masy, przy tej samej prędkości powinien zachowywać się bardziej stabilnie.

Rozkład masy w samochodzie – na co zwrócić uwagę?

Podawany w danych technicznych wzdłużny rozkład masy, to tylko jedna z ważnych wartości. Ten najbardziej pożądany w samochodach sportowych, to 50/50. Samochód powinien być wtedy neutralny, czyli nie wykazywać tendencji do nad- lub podsterowności. Jednak również jest to zależne od rodzaju zastosowanego napędu (tył, przód) oraz od przeznaczenia pojazdu. W pewnych przypadkach, bardziej pożądane jest kilkuprocentowe przesunięcie masy do tyłu lub do przodu, by samochód na przykład szybciej wychodził z zakrętu. Rozkład masy na tył i przód możemy sprawdzić wjeżdżając na wagę najazdową kołami przedniej osi, a następnie tylnej.

Zobacz też: O ile droższa jest jazda na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria BSJP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »