| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

W opisie niektórych samochodów widnieje opcja w postaci aktywnych zagłówków lub aktywnego przeciwdziałania urazom okolic szyi podczas kolizji, oznaczone jako „anti-whiplash”. Co to jest? Jak działają systemy aktywnych zagłówków? Czy zagłówki w moim samochodzie są aktywne?

Aktywne zagłówki stosowane są w fotelach samochodów coraz niższych klas. Jest to odpowiedź na badania zarówno amerykańskich, jaki i europejskich stowarzyszeń kontrolujących bezpieczeństwo pasażerów w wypadkach drogowych. Podczas badań okazało się, że najazd na tył samochodu nawet z niewielką prędkością, w korku, może skończyć się poważną kontuzją odcinka szyjnego kręgosłupa, czyli z języka angielskiego „whiplash injuries”. Samo posiadanie zagłówka w samochodzie okazuje się niewystarczające, ponieważ często jest on źle ustawiony i podczas kolizji głowa odchyla się niebezpiecznie do tyłu.

Aktywne zagłówki WHIPS, AHR, SAHR, WIL, PAHR

Jak wielu jest producentów siedzeń i samochodów, tak wiele skrótów i systemów znajdziemy na rynku. Pionierami aktywnej ochrony były szwedzkie marki. Saab ochronę kręgosłupa szyjnego realizuje przez aktywny zagłówek, który działa na zasadzie mechanicznej dźwigni. Kiedy kierowca w wyniku kolizji jest „wciskany” w fotel, umieszczony we wnętrzu panel jest naciskany przez jego plecy, co powoduje wysunięcie zagłówka w górę i do przodu. Dzięki temu nasza głowa szybciej, niż w przypadku standardowego zagłówka uzyskuje oparcie, co ogranicza nienaturalne wygięcie kręgosłupa do tyłu i zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych. System Saaba został nazwany SAHR (Saab Active Head Restrain).

Schemat działania stał się inspiracją dla innych systemów AHR (Active Head Restrain) i RHR (Reactive Head Restrain) przedstawionych przez producentów siedzeń, którzy wykorzystując różnego rodzaje maty, płyty i dźwignie spowodowali przeniesienie siły „wciskanego” w fotel kierowcy na przesuwający się odpowiednio zagłówek. Zaletą tych systemów jest pełna odwracalność procesu. Po kolizji zagłówek można przywrócić do pierwotnej pozycji, by przy następnej kolizji z równie wysoką skutecznością chronił nasz kręgosłup.

Zagłówki aktywowane za pomocą czujników

Niektórzy producenci, zamiast mechanicznego wyzwalania zmiany pozycji zagłówka, zastosowali czujniki aktywujące zagłówek w momencie kolizji. Czujniki mogą być umieszczone w zderzaku lub w siedzeniu, jak ma to miejsce w systemach opracowanych przez Toyotę. Czujniki identyfikują zwiększony nacisk bioder kierowcy na fotel i aktywują mechanizm przemieszczenia zagłówka.

Zobacz też: Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »