| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

W opisie niektórych samochodów widnieje opcja w postaci aktywnych zagłówków lub aktywnego przeciwdziałania urazom okolic szyi podczas kolizji, oznaczone jako „anti-whiplash”. Co to jest? Jak działają systemy aktywnych zagłówków? Czy zagłówki w moim samochodzie są aktywne?

Aktywne zagłówki stosowane są w fotelach samochodów coraz niższych klas. Jest to odpowiedź na badania zarówno amerykańskich, jaki i europejskich stowarzyszeń kontrolujących bezpieczeństwo pasażerów w wypadkach drogowych. Podczas badań okazało się, że najazd na tył samochodu nawet z niewielką prędkością, w korku, może skończyć się poważną kontuzją odcinka szyjnego kręgosłupa, czyli z języka angielskiego „whiplash injuries”. Samo posiadanie zagłówka w samochodzie okazuje się niewystarczające, ponieważ często jest on źle ustawiony i podczas kolizji głowa odchyla się niebezpiecznie do tyłu.

Aktywne zagłówki WHIPS, AHR, SAHR, WIL, PAHR

Jak wielu jest producentów siedzeń i samochodów, tak wiele skrótów i systemów znajdziemy na rynku. Pionierami aktywnej ochrony były szwedzkie marki. Saab ochronę kręgosłupa szyjnego realizuje przez aktywny zagłówek, który działa na zasadzie mechanicznej dźwigni. Kiedy kierowca w wyniku kolizji jest „wciskany” w fotel, umieszczony we wnętrzu panel jest naciskany przez jego plecy, co powoduje wysunięcie zagłówka w górę i do przodu. Dzięki temu nasza głowa szybciej, niż w przypadku standardowego zagłówka uzyskuje oparcie, co ogranicza nienaturalne wygięcie kręgosłupa do tyłu i zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych. System Saaba został nazwany SAHR (Saab Active Head Restrain).

Schemat działania stał się inspiracją dla innych systemów AHR (Active Head Restrain) i RHR (Reactive Head Restrain) przedstawionych przez producentów siedzeń, którzy wykorzystując różnego rodzaje maty, płyty i dźwignie spowodowali przeniesienie siły „wciskanego” w fotel kierowcy na przesuwający się odpowiednio zagłówek. Zaletą tych systemów jest pełna odwracalność procesu. Po kolizji zagłówek można przywrócić do pierwotnej pozycji, by przy następnej kolizji z równie wysoką skutecznością chronił nasz kręgosłup.

Zagłówki aktywowane za pomocą czujników

Niektórzy producenci, zamiast mechanicznego wyzwalania zmiany pozycji zagłówka, zastosowali czujniki aktywujące zagłówek w momencie kolizji. Czujniki mogą być umieszczone w zderzaku lub w siedzeniu, jak ma to miejsce w systemach opracowanych przez Toyotę. Czujniki identyfikują zwiększony nacisk bioder kierowcy na fotel i aktywują mechanizm przemieszczenia zagłówka.

Zobacz też: Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK