REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku?

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
prof. nzw. dr hab. inż. Gabriel Nowacki
dr inż. Tomasz Kamiński
mgr Michał Niezgoda
Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku? Fot. Fotolia
Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwają aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa. Z inicjatywy władz europejskich pojawi się jeszcze jeden, elektroniczny stróż: eCall, jako część wspólnotowej inicjatywy eSafety.

Według Światowej Organizacji Zdrowia za 20 lat wypadki drogowe będą zajmować piątą pozycję na liście najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. By zmienić tą smutną statystykę, Komisja Europejska wspólnie z organizacjami sektora transportu podjęła inicjatywę „e-Safety”, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w transporcie, m.in. dzięki elektronicznym systemom instalowanym w pojazdach i wyposażeniu infrastruktury drogowej w systemy telematyczne.

REKLAMA

Podstawową rolę w ramach propozycji e-Safety odgrywa ogólnoeuropejski system automatycznego powiadamiania ratunkowego, o nazwie eCall, bazujący na powszechnie znanym numerze alarmowym 112. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie tego systemu mogłoby uratować około 2,5 tysiąca osób rocznie na terenie UE.

Jak to działa?

REKLAMA

Urządzenie składa się z modułu detekcji wypadku oraz modułu teletransmisyjnego do komunikacji z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Podczas wypadku moduł detekcji wyposażony w czujniki przyspieszeń, w określonych warunkach, uruchamia moduł teletransmisyjny wykorzystujący technologię GSM. Z kolei globalny system pozycjonowania satelitarnego GPS, umożliwia lokalizację pojazdu. W sytuacji, gdy dojdzie do poważnego wypadku, w następstwie którego zostaną wystrzelone poduszki powietrzne, automatycznie zostanie wyzwolona przez pokładową elektronikę auta usługa eCall. Po wyzwoleniu usługi eCall, urządzenie pokładowe w pojeździe wywoła numer alarmowy 112.

W tym samym czasie komunikat alarmowy, zawierający najważniejsze informacje o wypadku tj. czas, miejsce, współrzędne oraz opis pojazdu, zostaje wysłany do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Wszystko po to, by zminimalizować czas niezbędny do przyjazdu karetki w momencie, gdy kierujący i pasażerowie są nieprzytomni, a w sąsiedztwie zdarzenia drogowego nie ma osób, które mogłyby udzielić im pomocy. Szybka reakcja to większe szanse na uratowanie życie ofiar, stąd też w opinii służb ratunkowych obowiązuje tzw. zasada „złotej godziny”, zgodnie z którą udzielenie pomocy w pierwszej godzinie po wypadku znacznie zwiększa szanse poszkodowanych na przeżycie. System eCall można także uruchomić ręcznie za pomocą przycisku SOS, umiejscowionego na desce rozdzielczej auta.

Testy przeprowadzone m.in. przez Automobilklub ADAC zakończyły się sukcesem. System eCall działał z powodzeniem w trzech krajach: Niemczech, Włoszech oraz Austii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy system zacznie funkcjonować?

Poparcie dla idei wdrożenia systemu eCall w Europie wyraziło większość państw, w tym również Polska. Jednocześnie, silnie akcentuje się potrzebę pełnego wdrożenia numeru alarmowego 112.Przewiduje się, że strategia, mającą doprowadzić do montowania urządzenia pokładowego systemu eCall we wszystkich nowych pojazdach w Europie, ma się pojawić z początkiem 2014 roku.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Tymczasem…

Nie czekając na nowe unijne prawo, kilku europejskich producentów samochodów już teraz oferuje w swoich pojazdach usługę podobną do eCall. Volvo opcjonalnie wyposaża auta w system o nazwie On Call. Z kolei Skoda oraz Subaru montują Inteligentny System Ratunkowy drugiej generacji ISR 2. Natomiast w autach marki Volkswagen możemy spotkać Sat Assist. Na rynku dostępny jest także system oferowany przez firmę AUTOGUARD. Wspólnym mianownikiem tych platform jest możliwość szybkiego wezwania pomocy w razie wypadku lub innego zagrożenia. Dodatkową zaletą jest funkcja śledzenia pojazdu w przypadku kradzieży, dzięki czemu właściciele aut wyposażonych w podobne systemy korzystają ze zniżek na polisy Autocasco.

Szczegóły dotyczące eCall.

REKLAMA

Wdrożenie systemu eCall opiera się na dobrowolnym protokóle ustaleń oraz umownym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów, dlatego obecnie powiadomienie alarmowe typu eCall jest traktowane jako usługa z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Protokół ustaleń (ang. MoU Memorandum of Understanding), dotychczas podpisało 20 państw członkowskich UE oraz 3 inne państwa (Szwajcaria, Norwegia i Islandia). Obecnie protokółu nie podpisała: Bułgaria, Francja, Irlandia, Polska, Węgry, Wielka Brytania.

Od dnia 1 stycznia 2009 roku we wszystkich państwach UE powinien być wdrożony numer alarmowy „112”. Obowiązek wdrożenia rozwiązań umożliwiających korzystanie z numeru „112” wynika z postanowień Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej). Dotychczasowy system obsługi zgłoszeń alarmowych na numer 112 jest nieefektywny. Zgłoszenia z telefonów stacjonarnych na numer 112 obsługuje 331 jednostek powiatowych PSP, natomiast zgłoszenia z telefonów komórkowych przyjmuje 458 jednostek organizacyjnych Policji. Jeśli chodzi o wdrożenie numeru alarmowego 112, który jest podstawą działania systemu eCall, to nie jest on w pełni operacyjny właściwie tylko w dwóch krajach Unii Europejskiej: Polsce i Bułgarii.

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Ponadto Polska jako jeden z nielicznych krajów UE nie wdrożyła standardu CEN/TS 15722 – dotyczącego minimalnego zbioru danych MSD (Minimal Set of Data). MSD są przekazane z pojazdu, w razie wypadku, do Centrum Powiadamiania Ratunkowego PSAP (Public Safety Answering Point).

Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu ITS

Literatura:

  1. Care & national data. European Commission, 15.05.2011.
  2. http://dlakierowcow.policja.pl/wai/dk/807/47493/Wypadki_drogowe__raporty_roczne.html
  3. Zielińska A., Rok 2010 punktem odniesienia dla Programu BRD na lata 2011-2020. BRD, ITS, 1/2011.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA