| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS

Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS

W celu sprawdzenia wpływu jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego przeprowadzono analizę statystyczną danych o wypadkach drogowych, które wydarzyły się „przed” i „po” zmianach wprowadzonych w dniu 17 kwietnia 2007 roku dotyczących obowiązku jazdy na światłach przez cały rok.

  • w zderzeniach co najmniej dwóch pojazdów w dzień liczba zabitych spadła o 16% (155 zabitych mniej),
  • liczba zabitych w zderzeniach czołowych pojazdów w dzień spadła o 24% (mniej o 111 osób),
  • liczba zabitych pieszych w dzień spadła o 24% (-84 osób). O 31% (-24) spadła też liczba zabitych pieszych potrąconych na przejściu dla pieszych.

Jednak w 2009 roku pozytywne zmiany w tych grupach wypadków, na które powinien mieć wpływ obowiązek jazdy z włączonymi światłami w dzień, dotyczyły zarówno dnia jak i nocy, tak, więc porównanie liczb bezwzględnych dla okresu „po III” nie daje wystarczających podstaw do twierdzenia, że zmniejszenie wypadkowości w tym czasie było następstwem wprowadzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień przez cały rok.

Zobacz też: O ile droższa jest jazda na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Dla okresu „po II” i „po III” wykazano także pozytywne zmiany w strukturze wypadków w dzień w stosunku do struktury wypadków w nocy. Wskaźnik uwzględniający względne zmiany liczby zderzeń z udziałem dwóch uczestników do liczby wypadków pojedynczych w dzień i w nocy wykazał:

  1. spadek udziału „wypadków podwójnych” (pojazd-pojazd, pojazd-pieszy) w dzień w stosunku do analogicznego udziału w nocy dla „po II” o 12% i dla „po III” o 9%,
  2. spadek udziału zderzeń 2 pojazdów w ruchu w dzień w stosunku do analogicznego udziału w nocy o 7% i 5%,
  3. spadek udziału potrąceń pieszych w dzień w stosunku do analogicznego udziału w nocy o 23% i 17%.

Dla wszystkich 3 okresów „po” wprowadzeniu zmian stwierdzono bardzo duży wzrost wypadków z udziałem motocyklistów. Nie ma jednak podstaw, żeby te tendencje wiązać wyłącznie z obowiązkiem jazdy z włączonymi światłami przez cały rok. Gdyby tak było to wzrost liczby zabitych motocyklistów utrzymywał się na mniej więcej równym poziomie uzyskanym po wprowadzeniu zmian. Tymczasem począwszy od 2007 roku wzrost liczby zabitych motocyklistów jest coraz większy (od 35% w 2007 r. do 85% w 2009r.). Poza tym negatywne tendencje dotyczą zarówno dnia jak i nocy, wypadków „pojedynczych” i „podwójnych”.

Analizy przeprowadzone dla trzech okresów funkcjonowania nowych przepisów potwierdzają, że wprowadzony 17 kwietnia 2007 roku, obowiązek jazdy z włączonymi światłami w dzień spowodował trwały spadek zagrożenia w dzień w grupie wypadków, na które to rozwiązanie mogło mieć wpływ. Rozwiązanie to miało pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu i przyczyniło się do istotnego spadku liczby wypadków z udziałem, co najmniej dwóch uczestników ruchu w dzień. Zmniejszyła się także liczba zabitych i rannych w tych grupach wypadków. W ciągu trzech lat w okresach funkcjonowania nowego przepisu (w 2007 od maja do września , w 2008 od marca do września, od marca do września 2009) w zderzeniach czołowych zginęło mniej o 206 osób, a w potrąceniach pieszych o 132 osób mniej. Zmiany te są istotniejsze, gdy uwzględnimy, ogólny wzrost liczby zabitych i rannych w latach 2007 i 2008.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

reklama

Ekspert:

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Autor:

Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS Fot. Fotolia
Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »