| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Bezpieczne kolory samochodów

Bezpieczne kolory samochodów

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Australii, ciemne samochody są bardziej narażone na ryzyko wypadku niż te o białej barwie. Czy związek pomiędzy kolorem pojazdu a bezpieczeństwem na drodze występuje także w Polsce?

Badania przeprowadzone zostały w 2007 r. przez The Vehicle Colour Study pod przewodnictwem Monash University Accident Research Centre (MUARAC). Naukowcy analizowali raporty policyjne obejmujące prawdziwe zdarzenia drogowe z lat 1987-2004 w dwóch australijskich stanach: Victoria i Australia Zachodnia. Zebrane dane podzielono następnie według typu pojazdu, warunków środowiska wypadku oraz wyniku wypadku (ze skutkiem śmiertelnym, urazowym lub gdy doszło do poważnego uszkodzenia pojazdu). 

Zobacz też: Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków

Uwzględniono także kulturę jazdy kierowców, bazując na teorii, że auta o stonowanych kolorach karoserii są zazwyczaj wybierane jako samochody rodzinne, auta o żywych barwach, czarne oraz czerwone obierane są natomiast przez młodych kierowców lubiących sportową jazdę. Z badań wykluczono taksówki, które w Australii mają żółty kolor oraz najczęściej białe samochody służbowe wedle postawionej tezy, że auta te poruszają się zazwyczaj po miejskich drogach, gdzie ryzyko kolizji jest z założenia większe aniżeli poza obszarem zabudowanym. Przebadane pojazdy zostały podzielone na kategorie kolorystyczne.

Rezultat

Wyniki pokazały wyraźnie, że czarne samochody są o 12% bardziej narażone na ryzyko wypadku niż auta o białej karoserii. Szary kolor okazał się o 11% bardziej niebezpieczny w odniesieniu do barwy białej. Srebrne samochody są o 10% bardziej narażone na kolizje w stosunku do białych, niebieskie i czerwone natomiast o 7%.

Dawne studia o kolorach

Nie była to pierwsza próba wykrycia związku pomiędzy kolorem pojazdu a jego bezpieczeństwem. Poprzednio przeprowadzone badania różniły się rezultatem od opisywanych. W 2003 r. w analizie opublikowanej w „British Medical Journal” naukowcy stwierdzili o 50% mniejszą wypadkowość srebrnych samochodów w stosunku do białych, co jest tezą całkowicie odwrotną do tej postawionej przez MUARAC.

Badania z 2002 r. opublikowane w „Epidemiology” pokazały, że jasne samochodu (białe i żółte) mają nieco mniejsze ryzyko pasywnego uczestnictwa w wypadku w porównaniu z innymi kolorami lakieru. W obu przytoczonych raportach nie uwzględniono jednak m.in. rodzaju pojazdu, kultury jazdy kierowców oraz panujących podczas wypadku warunków środowiska drogowego. Braki stanowią zarzut wysunięty wobec poprzedników przez naukowców w opublikowanym raporcie z rezultatami badań MUARAC.

Raport badawczy

Raport „Badania związku pomiędzy kolorem pojazdu a ryzykiem wypadku” udostępniono w maju 2007 r. Według dr. Stuarda Newsteada, autora projektu oraz czołowego badacza, australijskie badania były najbardziej wiarygodne.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia

branżowa organizacja pracodawców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »