REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uchronić się przed kradzieżą auta na postoju?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Samochody wyposażane są w coraz nowocześniejsze i coraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia przeciwkradzieżowe, a mimo to są nadal kradzione przez amatorów łatwego zarobku.

Bardzo skutecznym sposobem, uniemożliwiającym złodziejowi szybkie odjechanie po wejściu do kradzionego samochodu jest zastosowanie nawet bardzo prymitywnego centralnego wyłącznika, odcinającego dopływ prądu z akumulatora do wszystkich odbiorników. Urządzenia takie są dostępne w sprzedaży, a ich koszt jest śmiesznie niski w porównaniu z korzyściami z ich stosowania. Aby nie pozbawić się całkowicie prądu w samochodzie, niezbędnego choćby do zasilania urządzeń alarmowych, podtrzymania pracy komputera (jeżeli jest to konieczne), możliwości zdalnego otwarcia samochodu itd. należy zbocznikować taki wyłącznik odcinkiem bardzo cienkiego przewodu. Jego końce należy zaopatrzyć w końcówki, np. w oczka, aby można go było łatwo przymocować przy pomocy śrub, wchodzących w skład wyłącznika. Trzeba mieć kilka takich boczników, dobrze ukrytych przed złodziejami.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zabezpieczyć się przed złodziejem w korku?

Działanie takiego urządzenia jest niesłychanie proste. Po ustawieniu wyłącznika w pozycji „wyłączone” i zabezpieczeniu go przed złodziejem (np. przez wyjęcie klucza), prąd i tak będzie dopływał do różnych urządzeń w samochodzie, dzięki czemu złodziej będzie przekonamy, że gdy unieruchomi alarm, kradzież odbędzie się bez przeszkód. Tymczasem, gdy spróbuje uruchomić rozrusznik, natychmiast stopi się przewód, bocznikujący wyłącznik centralny i szybka kradzież zamieni się w poszukiwanie sposobów, jak doprowadzić prąd do rozrusznika, co może zająć kilka minut. Złodziej zrezygnuje z kradzieży przy pierwszych trudnościach – dalsze próby uruchomienia pojazdu mogą mieć dla niego finał w więzieniu.

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Jaki przekrój musi mieć przewód, bocznikujący wyłącznik centralny? Przyjmując, że wszystkie urządzenia, które muszą pobierać prąd podczas zamykania pojazdu, na postoju i w czasie zdalnego otwierania go, pobierają nie więcej, niż 3 ampery, bocznik należy wykonać z miedzianego przewodu o przekroju 0,25 do 0,3 milimetra kwadratowego. Wytrzyma on chwilowe obciążenia nawet do 5 amperów, ale stopi się już przy 20 amperach. Rozrusznik nawet bardzo małej mocy, w samochodzie małolitrażowym, pobiera podczas pracy, gdy silnik jest ciepły, co najmniej 30 do 40 amperów. Przy silniku zimnym pobór prądu jest dwukrotnie a nawet trzykrotnie większy, przynajmniej w pierwszej fazie rozruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA