| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Świat Chevroleta > Prezentacje modeli Chevroleta > Chevrolet Suburban - czyli jak powstały SUV-y

Chevrolet Suburban - czyli jak powstały SUV-y

Suburban jest ważny dla Chevroleta z kilku powodów. Po pierwsze, jest to jeden z najdłużej produkowanych modeli w historii motoryzacji. Po drugie, zarobił dla General Motors naprawdę poważne pieniądze. Suburbanem jeździł też serialowy gangster Tony Soprano z serialu "The Sopranos".

Choć ogromne SUVy nigdy nie zadomowiły się na europejskim rynku, Suburbana zna prawdopodobnie prawie każdy fan motoryzacji. Ten pełnowymiarowy SUV to dziś już prawdziwy dinozaur: po raz pierwszy nazwa Suburban pojawiła się w 1936 roku, choć Chevrolet zbudował dla Gwardii Narodowej auto tego typu w oparciu o podwozie półtonowej ciężarówki trzy lata wcześniej.

Dopiero w 1936 na rynku cywilnym pojawił się samochód oparty o podwozie półtonowej ciężarówki z nadwoziem typu station wagon. Suburban nie był jeszcze wtedy oddzielnym modelem Chevroleta, a tylko wersją nadwozia zwaną "Carryall Suburban". W przeciwieństwie do większości aut z tego okresu, Carryall Suburban miał nadwozie wykonane w całości ze stali. W środku było miejsce dla ośmiu pasażerów, w trzech rzędach siedzeń, choć w pierwszych Suburbanach były... tylko dwoje drzwi (i otwierana na boki tylna klapa, jak w aucie dostawczym).

Nazwa Suburban nie należała jednak tylko do Chevroleta. Od 1918 roku Chevrolet należał do koncernu General Motors, który to znany jest z oferowania takich samych konstrukcyjnie samochodów pod różnymi nazwami i kierując go do różnych klientów. I tak w 1937 Chevrolet Carryall Suburban był sprzedawany również jako GMC Suburban. Nazwa ta w aucie ze znaczkiem GMC utrzymała się aż do 1992 roku, kiedy to zmieniono nazwę na GMC Yukon.

Wracamy jednak do tematu. Chevrolet Carryall Suburban pierwszej generacji miał pod maską niezbyt wielki silnik. 3,6 litrowa 90-konna rzędowa szóstka nie miała lekkiego życia, napędzając ośmioosobowe auto. Auto w praktycznie niezmienionej formie przetrwało aż do 1940 roku.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Colorado Rally

Lata wojny

Główną zmianą w 1941 roku był nowy 3,7 litrowy silnik o mocy 93 koni mechanicznych. Zamontowano też przednie światła o opływowym kształcie. Auto w tej formie produkowano do 1942 roku. Od 1943 do 1945 Chevrolet, tak jak i inni amerykańscy producenci aut wstrzymali cywilną produkcję i przestawili się na wytwarzanie broni na potrzeby wojska, bowiem w 1942 roku USA przystąpiły do drugiej wojny światowej.

Zaraz po wojnie, w 1946 roku, koncerny motoryzacyjne wznowiły produkcję aut cywilnych. Niestety, przez kilka lat firmy miały zupełnie inne priorytety i nie zajmowały się rozwojem samochodów dla cywili. Z tego powodu w 1946 roku Chevrolet Suburban wyglądał dokładnie tak samo jak model z 1942.

Pierwszy automat

Chevrolet poświęcił jednak 1946 rok na rozwój swojej oferty i w 1947 wypuścił na rynek poprawionego Suburbana. Auto nie różniło się tak bardzo, było jednak nieco szersze, większy był też przedni grill. Na kolejną nowinkę trzeba było czekać aż do 1953 roku, jednak warto było: w tym roku General Motors wprowadził do Suburbanów (zarówno Chevroleta jak i GMC) automatyczną skrzynię biegów Hydra-Matic, wzmocnił też do 100 koni mechanicznych silnik. Rok później pod maską auta znaleźć można było już nawet silniki o mocy 125 koni mechanicznych.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Miray

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Chevrolet Suburban 1939 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 1939 Fot. Chevrolet

Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet

Chevrolet Suburban 2011 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 2011 Fot. Chevrolet

Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet

Chevrolet Suburban LTZ 2011 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban LTZ 2011 Fot. Chevrolet

Chevrolet Suburban 1936 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 1936 Fot. Chevrolet

Chevrolet Suburban z 1973 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 1973 roku. Fot. Chevrolet

Linia produkcyjna Chevroleta Suburbana w roku 1949. Fot. Chevrolet
Linia produkcyjna Chevroleta Suburbana w roku 1949. Fot. Chevrolet

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ELPIGAZ

ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »