| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Świat Chevroleta > Historia Chevroleta > Historia Chevroleta: Europa kolebką światowego giganta

Historia Chevroleta: Europa kolebką światowego giganta

W procesie rozwoju marki Chevrolet europejskie rynki odegrały istotną rolę. Już po koniec lat 30 XIX wieku w Europie działało siedem fabryk Chevroleta, z czego dwie były zlokalizowane w Warszawie.

Decydującą rolę w zakresie rozwoju marki Chevrolet odegrali dwaj Europejczycy, Louis Chevrolet i William S. Knudsen. Nie dziwi więc, że firma utrzymywała bliskie kontakty ze starym kontynentem. Chociaż lwia część produkcji sprzedawana była na świetnie prosperującym rynku amerykańskim, prawie ćwierć miliona pojazdów pomiędzy 1924 rokiem a końcem lat 60 XX w. zostało zmontowanych z zestawów montażowych w standardzie CKD (completely knocked-down) dla rynków lokalnych w Belgii, Danii, Niemczech, Polsce, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Pierwszy „europejski” Chevrolet, model samochodu ciężarowego, został zmontowany w Kopenhadze 7 stycznia 1924 r. Do 1951 roku, w duńskiej filii założonej w 1923 roku pod nazwą General Motors International A/S zmontowano łącznie 122.737 egzemplarzy modeli marki Chevrolet – z czego blisko połowę (58.894) stanowiły samochody osobowe. Pochodzące stamtąd modele Chevroleta sprzedawane były w krajach skandynawskich i bałtyckich, a także w Niemczech, Polsce, Czechosłowacji, Austrii, Rosji i na Węgrzech. Na początku fabryka w Kopenhadze otrzymywała części w standardzie CKD z fabryki Chevroleta w Tarrytown w pobliżu Nowego Jorku, a od 1925 roku z fabryki Bloomfield w New Jersey.

Zobacz też: Chevrolet Spark

Drugi położony za granicą zakład montażowy Chevroleta powstał w Belgii pod nazwą General Motors Continental. Firma została założona w starym opactwie w Antwerpii. Pierwszy zmontowany tam Chevrolet wyjechał z zakładu 2 kwietnia 1925 r. Wkrótce popyt zaczął rosnąć szybciej niż możliwości produkcyjne i 25 samochodów dziennie nie mogło go zaspokoić. W lipcu 1926 r. zakład został przeniesiony na teren stadionu kolarskiego w Antwerpii. Dokładnie nie wiadomo ile ze 178 072 pojazdów zmontowanych w Antwerpii w latach 1925-1940 faktycznie wyposażono w logo z muszką. Niemniej jednak zanotowano, że po wojnie w zakładzie tym zmontowano 78 162 pojazdów marki Chevrolet.

Jesienią 1934 r. powstanie zakładu montażowego General Motors w Szwajcarii rozpoczęło się od sceny świetnie nadającej się do wykorzystania w filmie: rzucając garść ziemi i wypowiadając słowa „Oto przynoszę ziemię, na której zbudujemy naszą fabrykę”, Alfred P. Sloan (1875-1966), ówczesny prezes GM, wyraził przed Prezydentem Szwajcarii Guido Müllerem zgodę na powstanie zakładu w Biel. W latach 1936-1968 w Szwajcarii zmontowano łącznie 26.858 pojazdów przeznaczonych na sprzedaż w Szwajcarii, Niemczech i Austrii, na których umieszczono logo przedstawiające trzy najbardziej znane szwajcarskie szczyty Eiger, Mönch i Jungfrau oraz hasło „Montage Suisse”.

Zobacz też: Chevrolet Orlando

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Inspektor Bhp Siedlce

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »